V Mosulu

Jana Andert o svém novém filmu V Mosulu, který má svoji premiéru na 53. MFF Karlovy Vary

Brzy ráno jsme přijeli na základnu na okraji Starého města, kde už se vojáci připravovali na operaci. Byl to první den ofenzivy o Staré město, začínal boj o osvobození Mosulu z rukou Islámského státu. Hned ke mně přišel velitel Karar a říká: „Je to strašně nebezpečný, neměla bys tu být!“ Jen jsem se na něho podívala a zeptala se, jestli se bojí. Odpověděl mi: „Samozřejmě že se bojím, myslím si, že tu všichni zemřeme.“ Nebylo možné přehlédnout napětí a nervozitu vojáků, která v místnosti panovala. Po několika minutách se první jednotka začala venku připravovat na misi, když v té chvíli dopadnul minomet. Zabilo to jednoho z nich. Stála jsem uvnitř baráku s velitelem Karar a jen sledovala zoufalost vojáků, kteří právě ztratili jednoho ze svých spolubojovníků, ale také kamaráda. Všechno tohle se odehrálo, ještě než začal další den války. I přesto mise pokračovala dál. 

Bitva o Staré město Mosulu, která trvala skoro jeden měsíc, byla nejtěžší bitvou od začátku celé ofenzivy. Postup vojáků ztěžovalo nejen prostředí Starého města s uzounkými uličkami, spousta civilistů, velký počet bojovníků Islámského státu, ale také neuvěřitelné horko, kdy denní teploty někdy přesahovaly i 55 stupňů, únava po osmi měsících bojů a čas ramadanu, který spousta vojáků dodržovala.


Celý boj o Mosul jsem strávila s jednotkou Zikhar. Té velel Karar a poručík Mohammad se seržantem Salwanem mě bitvou doprovázeli. Mohammada jsem znala od začátku, byl jedním z prvních vojáků z Golden Division, které jsem v Mosulu potkala, a také jediný, kterému jsem až do konce bitvy věřila. Což pro mě jako pro ženu mezi tolika vojáky bylo velmi důležité. Mohammad mě bral jako svoji sestru. Mluvil výborně anglicky, což bylo při jeho natáčení obrovskou výhodou, kdežto Salwan mluvil jen arabsky. Požádala jsem Mohammada, aby Salwanovi vysvětlil způsob mé práce v situacích, kde nastává jazyková bariéra, aby i přesto stále komunikoval na moji kameru. Naučila jsem se nějaké základní otázky v arabštině, ale jen jedna z nich stačila, aby Salwan pochopil, o co ho v tu chvíli žádám. Tato dvojice se stala mým záchytným bodem. 

Kromě natáčení bitvy z pohledu vojáků bylo jedním z mých hlavních cílů zaznamenat dění ze strany civilistů. Jejich situace byla naprosto zoufalá. Islámský stát je využíval jako lidské štíty a střílel po nich, když se snažili utéct. Během bojů denně prchaly stovky až tisíce civilistů z prvních linií do bezpečí. I přesto, že se mi podařilo natočit situace, kdy například otec nese své mrtvé dítě v náruči, pro něj i pro mě jako filmařku tento obraz zůstane vždy v tomto momentu a na tomto místě. Nikdy na něj nezapomeneme a poneseme si ho s sebou celý život. Samozřejmě každý svým způsobem.


Sledováním individuálních příběhů lidí, kteří se postupně stali součástí masivních čísel tragédií. Snažím se ostatním lidem ukázat, že i přesto je každý z nás důležitý a nezáleží na tom, odkud pocházíme, kde máme své kořeny, jaké náboženství uznáváme, jaké máme kulturní tradice nebo jaké máme vzdělání, naše podstata je stejná. To, co jsem poznala v bitvě o Musul, nebyly boje, ale všechny aspekty lidskosti.
 

Film V Mosulu má premiéru na 53. MFF Karlovy Vary.





výpis dalších článků rubriky:  Nový film

4.19Tady Havel, slyšíte mě?Jaké byly poslední dva roky života Václava Havla? Dokumentarista Petr Jančárek přibližuje svůj chystaný dokument o sklonku Havlova života, jehož část v pracovní verzi promítne MFDF Ji.hlava v sekci Studio 89, věnované reflexi letošního výročí tak zvané sametové revoluce.Petr Jančárek
3.19Rekviem za konec fosilní éryDokumentarista Jindřich Andrš, známý díky svému krátkému filmu Poslední šichta Tomáše Hisema, jenž získal zvláštní uznání na MFDF Ji.hlava v roce 2017, připravuje svůj celovečerní debut Nová šichta. Ten na jeho úspěšný krátký dokument navazuje a sleduje horníka Tomáše, který si po zavření dolu musí jít hledat jinou práci. Uspěje? Andrš popisuje svůj chystaný snímek, kterým by rád vzdal hold již mizející době fosilní.Jindřich Andrš
dok.revueSametová FAMUVizuální umělkyně a filmová teoretička Lea Petříková píše o filmu Sametová FAMU, který připravuje ve spolupráci s dokumentaristou Janem Rouskem. Půjde v něm o pohled na revoluční události roku 1989 perspektivou FAMU.Lea Petříková
dok.revueLet vinyRežisérka Tereza Tara představuje svůj nový, osobně laděný celovečerní dokument Let viny, který připravuje už deset let.Tereza Tara
2.19O nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová Tyson
1.19Dunaj vědomíDavid Butula o svém chystaném filmu o příběhu kapely DunajDavid Butula
6.18Ako som sa stala partizánkouSlovenská dokumentaristka Vera Lacková o svém připravovaném filmu Ako samo sa stala partizánkouVera Lacková
5.18 Ve světle ikonZdeněk N. Bričkovský o svém novém filmu Ve světle ikon Zdeněk N. Bričkovský
F1.18PasažéřiJana Boršková o svém dokončovaném filmu PasažéřiJana Boršková
4.18Natáčení ve skrytém městěTomáš Elšík o svém filmu Central Bus Station.Tomáš Elšík

starší články

2.18DOK.REVUE
25. 06. 2018


z aktuálního čísla:

Situační recenzeCo tě nezabije, to tě posílí?O filmu Bez postihu, který bude k vidění na letošním ročníku MFDF Ji.hlava, diskutují dokumentaristka Kateřina Turečková, terapeutka Petra Mrkosová a instruktorka sebeobrany Jasmína Houdek.Kamila BoháčkováNový filmTady Havel, slyšíte mě?Jaké byly poslední dva roky života Václava Havla? Dokumentarista Petr Jančárek přibližuje svůj chystaný dokument o sklonku Havlova života, jehož část v pracovní verzi promítne MFDF Ji.hlava v sekci Studio 89, věnované reflexi letošního výročí tak zvané sametové revoluce.Petr JančárekTémaPodoby erotikyLetošní tematická retrospektiva Fascinace: erotika navazuje na přehlídky filmové avantgardy, které byly na jihlavském festivalu dokumentů v uplynulých letech rámovány tématy nadhled, věčnost nebo domov. Letos tento průřez filmovým experimentováním ukazuje různorodé podoby reprezentace tělesné touhy, přitažlivosti a projevů fyzické lásky.Andrea SlovákováTémaVirtuální realityMFDF Ji.hlava již deset let sleduje audiovizuální díla, která prozkoumávají realitu ve formátech a médiích mimo promítací plátno. Letos tato část programu opět přináší dokumentární, vzdělávací či vědecké počítačové hry a u nás dosud nejrozsáhlejší přehlídku děl ve virtuální realitě, kterou jihlavský festival představuje již potřetí. Sociálně-kritické i politické reflexe, průniky do světa vědy, neznámé krajiny i silné příběhy dostávají prostor v lineárních i interaktivních dílech různorodých žánrů a podob. V rámci festivalu budou promítány v blocích 360° filmů ve VR kině i v podobě instalací.Andrea SlovákováTémaFelix Sobolev: Objev KinotronuZatímco ve světě je dílo Felixe Soboleva (1931–1984) takřka neznámé, na rodné Ukrajině jde o ikonu populárně-vědeckého filmu. Retrospektivu jeho stále živého díla přináší letošní MFDF Ji.hlava. Felix SobolevSportSlovenský dokument 60Slovenský filmový ústav nedávno digitálně zrestauroval kolekci krátkých dokumentárních filmů ze 60. let 20. století, které posléze vyšly i na DVD Slovenský dokumentárny film 60. Osm těchto filmů představí i letošní MFDF Ji.hlava.Martin Kaňuch, Tomáš HudákSport10 + 1 důvodů, proč jet do Ji.hlavyKamila BoháčkováBáseňTAKE TWELVEBáseň Daniela Hradeckého ze sbírky TakesDaniel HradeckýRozhovorInspirace pro tvorbu i pro činyDiskuzní platforma Inspirační fórum vznikla jako doprovodná akce na MFDF Ji.hlava v roce 2010. Od té doby se snaží organizátoři festivalu prostřednictvím pozvaných osobností z různých oblastí lidského poznání inspirovat diváky k diskuzi a přemýšlení a dokumentaristy k pestřejší volbě témat, o čem a proč filmy natáčet. Šestici hlavních bloků letošního ročníku IF i ty nejinspirativnější osobnosti představuje hlavní dramaturgyně projektu Tereza Swadoschová.Kamila BoháčkováRozhovorKarel Vachek: Prostě to musí být film k smíchu!Jeden z nejoriginálnějších českých filmařů Karel Vachek natočil svůj devátý filmový román s názvem Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie. Padesát let od pražského jara a třicet od sametové revoluce v něm Vachek bilancuje „s vnitřním smíchem“ společenský vývoj a vidí možnou budoucnost v přímé demokracii, kterou umožní propojení lidstva počítačovou sítí bez zastupitelů. Komunismus bude mít premiéru na MFDF Ji.hlava a poté zamíří 5. listopadu do české kinodistribuce.Kamila BoháčkováNová knihaZa zmizelou tradicíFilmový historik Lukáš Skupa popisuje chystanou publikaci, v níž chce popsat dějiny jednoho „zmizelého žánru“ československé kinematografie, totiž českého filmu pro děti v letech 1945–1992. Dětem bude ostatně věnována na MFDF Ji.hlava speciální péče v rámci hravé zóny Ji.hlava dětem, kde letos na ty menší i nejmenší čekají výtvarné dílničky ve spolupráci s humpoleckou 8smičkou i časopisem Raketa, programování s Ozobotem či divadlo Koňmo. A samozřejmě i filmy.Lukáš SkupaÚvodníkFestival jako laboratořdok.revue 4.19Kamila Boháčková