Ve znamení Ji.hlavy

Věčné odrazy ji.hlavského festivalu v pátém vydání dok.revue 2015

Věčný devatenáctý ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava opět proměnil českomoravskou metropoli v útočiště dokumentaristů, filmových profesionálů a především festivalových návštěvníků, kteří chtějí společně s režiséry sledovat zásadní témata dnešní společnosti.

„Devatenáctá Ji.hlava vzdala hold těm, kteří skrze svá díla kladou otázky, sdílejí s diváky své vidění světa a ukazují velký i malý svět z různých perspektiv – tedy režisérům. Při pohledu zpět vidíme, že to, co přetrvává už od dob jeskynních maleb v Altamiře, je dílo – a Ji.hlava je místem, které právě takovým dílům dává možnost vstoupit do komunikace s diváky,“ uvedl ředitel MFDF Ji.hlava Marek Hovorka.

Dění na ji.hlavském festivalu každou hodinu zachycovali reportéři dok.revue, členové poroty i další hosté. Nic neuniklo jejich pozornosti. Postřehy z filmových projekcí, diskuzí, představení dokumentárního divadla, přednášek a setkání s filmovými profesionály si můžete přečíst na fest.blogu.

Letos poprvé se na Ji.hlavě uskutečnila Konference Fascinace, kde se sešlo deset distributorů experimentálních filmů z různých koutů světa. Jaké padly otázky, jaké jsou trendy a na čem se víceméně zástupci mezinárodních distribučních společností, jako jsou kanadská V-tape, rakouská sixpack films nebo britská LUX a francouzská Light Cone, shodli, ve svém textu píše americký novinář Daniel Walber z portálu nonfics.

Závěrečný výrok poroty soutěže Česká radost nejspíše otřásl kde kým. Podle poroty se letos v soutěži neobjevil žádný dostatečně „dobrý“ film, který by si zasloužil hlavní cenu, a tak porota udělila „pouze“ dvě zvláštní uznání. Jedno filmu Ocelové slzy aneb Cesta Vladimíra Stehlíka za Lubomírem Krystlíkem, o kterém se v rozhovoru rozpovídal dokumentarista Tomáš Potočný, druhé zvláštní uznání pak putovalo k Tomáši Kratochvílovi a jeho filmu Češi proti Čechům. Situační recenzi filmu najdete v příštím vydání dok.revue jak v Respektu, tak na webu, a to už 21. prosince.

Ožehavým tématem je také česká koncepce digitalizace audiovizuálních děl, která nyní pracuje s korpusem dvou set filmů, mezi nimiž ale není ani jeden dokument. Jaké řešení panelisté z NFA, Virtuální národní fonotéky, CESNETu a Výzkumného centra informačních technologií při Národním ústavu lidové kultury navrhli, najdete v rubrice Sport.

Ivo Bystřičan představuje dosavadní dobrodružství vzniku jeho nového filmu Blízký soumrak, ve kterém zachycuje atmosféru iráckého Erbílu, kde se zřejmě odehrává zánik křesťanství.

Zároveň s Ji.hlavou se konal i portugalský festival dokumentárních filmů Doclisboa, kterého se jako host účastnil i brazilský režisér Sergio Oksman. Na festivalu představil svůj nový film O Futebol, který může být řazen na pomezí fikce a dokumentu. V rozhovoru Matěje Nytry pak Sergio Oksman prozrazuje způsob, jakým mohl (ne)kontrolovat předkamerovou realitu.

V rubrice video dok.revue tentokrát přinášíme záznam z Inspiračního fóra z roku 2014, kdy čínský profesor politologie Joseph Čcheng své posluchače seznámil s tzv. deštníkovou revolucí v Hongkongu.

Duši každého čtenáře pak potěší i zamilovaný dopis osamělého muže z filmu Samopal nebo psací stroj? v rubrice Báseň.

Hezké čtení.




5.15DOK.REVUE
02. 12. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková