Vědět filmem


Když se před filmovou projekcí, na přednášce či besedě s diváky řekne populárně-vědecký dokument, nastane podivuhodná reakce: zatímco zahraničnímu divákovi vytanou na mysli zvučná jména či fragmenty vizuálně poutavých snímků, které jsou v západní Evropě běžnou součástí televizního vysílání, a směle tak přikyvuje hlavou, na tvářích diváků českých spatříme spíše stopy ne-li přímo skepse, pak alespoň tázání a pochyb o smyslu a poslání takového žánru. Tomu však není nic bližšího než právě tato rezonance mezi otazníky, neboť jsou to právě nejednoznačnost a ohledávání hranic a možností, co v dnešní době představuje jednu ze základních esencí tohoto žánru (a bylo by možná příhodnější říkat mu živel), jehož podstatou je dobrodružná syntéza popularizace nosných a pečlivě analyzovaných informací skrze filmové médium (tedy „Vědět filmem“) a estetického principu, který je vlastní všem uměleckým dílům. Pozice je to sice nelehká, nemusí se tak ale obávat vlastního ustrnutí.

Když člověk namátkou pohlédne na zatím jediný prostor, který tento živel prozkoumává a medializuje, a sice na Mezinárodní festival populárně-vědeckých a dokumentárních filmů Academia film Olomouc, objeví jednu z možných cest, jak jej uchopit, redefinovat a rozvíjet. Vedle dlouholetých stars britské BBC coby vlajkové lodi nových technologií a edutainmentových strategií ve vizualizaci poznání se objevuje takřka apokalyptický zvěstovatel pokroku vědy, ruský režisér Vladimir Kobrin či avantgardní rebel a fascinovaný biolog Jean Painlevé, jehož dílo zkoumající především podmořský svět je okouzlujícím propojením badatelské touhy s poezií pro všechny smysly. České audiovizuální prostředí zatím pouze opatrně ohmatává přicházející impulzy a jen neochotně se loučí se vzpomínkami na zlatou, nicméně dávno již zmrtvělou éru českého naučného dokumentu. Průkopníků populárně-vědecké kinematografie máme dostatek, je tedy otázkou, kdy se dočkáme i jejích vizionářů.




2.8DOK.REVUE
10. 03. 2008


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková