Vlaky z Winnipegu


Vlaky z Winnipegu - 14 filmových básní

jsem vlak z Winnipegu
do teď žádný domov nemám
řiítím se směrem na sever, východ, západ
svojí píseń davům zpívám

jsem vlak z Winnipegu
nemohli slyšet dlouhé roky
tu toužebnou píseň, co jsem pro ně pěl
ruce ukazovaly jejich strachy

jsem vlak z Winnipegu
můj řvoucí motor, ocel a kola
oheň – třesk – máz, moje ruce,
jaká je duše řidičova

jsem vlak z Winnipegu
spojuji pole a led
a hory, jezera a pobřeží deetě
požádal jsem o tebe a poklek

jsem vlak z Winnipegu
tvé větve, proutky i ostruhy
nasměruj mne do oblak a zpátky
jedu na sever, jsem tvým

* * *

jsem vlak z Winnipegu
neměl jsem žádný domov, až tebe
tvé šaty, pak vítr a tvé rozcuchané vlasy
mojí kolejnicí na dráze je pravda.


Clive Holden, Trains of Winnipeg: poems

překlad Andrea Slováková

Clive Holden je kanadský režisér.

Jeho experimentální dokument Vlaky z Winnipegu z roku 2004 je složen ze čtrnácti vizuálně strhujících básní. V loñském roce jste mohli v mezinárodní premiéře MFDF Jihlava vidět avantgardní portrét – instalaci Ken Dryden.




1.9DOK.REVUE
16. 03. 2009


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková