Vyhlížíme 21. ročník MFDF Ji.hlava

Páté - a poslední - vydání festivalové dok.revue

Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava spolu s téměř čtyřmi a půl tisícem diváků oslavil 20 let, při debatách se podíval do budoucnosti a na náměstí odhalil svoji minulost. Mezi divácky nejatraktivnější události patřily projekce filmů Český žurnál: Krtek a Lao-c‘ Filipa Remundy, Miluj mě, jestli to dokážeš a také dlouho očekávaná návštěva amerického psychologa Philipa Zimbarda.

„Dvacátá Ji.hlava skončila s velkým diváckým zájmem, vážím si toho, že je náš festival místem, které propojuje filmaře s diváky, že důvod, pro který jsme ji před dvaceti lety založili, je stále naplňován,“ říká ředitel MFDF Ji.hlava Marek Hovorka.

Netradičním zakončením v ulicích Jihlavy provázela dvojice moderátorů z Vosto5 a ocenění za nejlepší český dokumentární film si odnesly FC Roma a Normální autistický film. Nejlepším světovým filmem jsou francouzská Strašidla obcházejí Evropou. Vítězný snímek ze sekce Mezi moři nese titul Oslnivý svit soumraku, ocenila jej také porota Prvních světel jako nejlepší celovečerní debut. Cena pro nejlepší experimentální film putuje do Kanady filmu Paměťová stopa a do Česka filmu Ondřeje Vavrečky De Potentia Dei. Cenu za přínos světové kinematografii převzala z rukou ředitele festivalu Marka Hovorky Drahomíra Vihanová.

Leitmotivem jubilejního 20. ročníku MFDF Ji.hlava byl také vhled do budoucnosti. „Bude dokument za dvacet let? A jakou bude mít podobu?“ zněly jedny z klíčových otázek. Dokument bude a s ním i největší slavnost dokumentárních filmů ve střední a východní Evropě – 21. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava se uskuteční ve dnech 24. – 29. října 2017.




F5.16DOK.REVUE
30. 10. 2016


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková