Výroční anketa 2011 / A - H

Martin Dušek - Daniela Gébová - Jan Gogola ml. - Petr Hátle

V tradiční anketě Dok.revue jsme se ptali českých dokumentaristů: 1/ která přečtená kniha, 2/ který zhlédnutý film - pro ně byly tento rok nejpodstatnější.

Martin Dušek 

1/ Karel Vachek: Tmář a jeho rod. 

2/ Aldous Huxley: Brave new world, klasika sci-fi, z níž vycházejí všichni autoři utopických sci-fi v literatuře i filmu, a to včetně tvůrců televizního seriálu Návštěvníci. Jasnozřivá vize konců konzumní společnosti napsaná na jejím počátku. Huxley líčí svět, ve kterém je hlavním cílem ekonomický růst a stabilita a kde jsou lidé v zájmu společenské stability uměle plozeni a žijí domněle šťastný život rozkastovaní podle společenských funkcí. Důležité varování v době, kdy se náš ekonomický růst a společenská stabilita otřásají v základech a budou se hledat funkční řešení. 

 

Daniela Gébová 

1/ Dokument Kanyini Melanie Hoganové o životě a filozofii australského domorodce mě zaujal sílou výpovědi a využitím původních archivních materiálů. 

2/ Na svých cestách po světě jsem si připravovala, co pěkného natočím příště, a proto jsem četla především cestopisy. Z množství textů, které jsem pročetla, vystupuje subjektivní filozofická esej o stavu světa, historii národů a způsobech života na této planetě od Jiřího Albrechta Sedm let cesty k lidem. Jiří Albrecht plul na své jachtě kolem světa a jeho postřehy jsou velmi inspirující.

 

Jan Gogola ml. 

1/ Relocation belgického režiséra Pietera Geenena. Tma, svítání, dvě hory v jednom třiadvacetiminutovém záběru, dialog v titulcích beze slov, paměť krajiny hovoří. 

2/ Investigativní esej Iana Burumy Vražda v Amsterodamu. Americký myslitel navštěvuje rodné Holandsko a promýšlí současné civilizační napětí. V závěru cituje tehdejší nizozemskou političku somálského původu Aján Hirsí Alíovou, jejíž výrok z roku 2006 lze vztáhnout i na novodobou evropskou situaci: „Naší zemi vládne teroristický režim politické korektnosti“.

 

Petr Hátle 

1/ Anonymní videa natočená na mobilní telefony v průběhu arabských revolucí jejich účastníky, tj. vytváření a internetové sdílení videodokumentů jako zbraň v rukou slabých a vyloučených, využití možností videa k politické akci namísto vytváření krásných fikčních světů, brutální síla prostého dokumentárního záběru bez estetických konvencí. 

2/ Ladislav Klíma: Měj odvahu k sobě. Výbor z dopisů Antonínu Pavlovi – korespondenční kurs k tomu, jak se stát ještě v tomto životě plně Bohem, a to prostřednictvím technik jako: „vrtací myšlení“, „absolutně kommandující vůle“ a „evokační stratagémata“. Sepsáno v cholupické putyce za pomoci lesních dryád a jiných obyvatel Postmortálie. Může posloužit jako ideální doplněk k současným populárním příručkám s návody k úspěšnému životu. 

Úvodník>>A - H>>J - M>>P - R>>S - T>>V - Ž




5.11DOK.REVUE
17. 09. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková