Výroční anketa 2010 / J - K

Linda Jablonská - Petr Jančárek - Vít Janeček - Miroslav Janek - Vít Klusák - Lukáš Kokeš - Lucie Králová

Otázku, který dokumentární film, kniha nebo událost byla pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnější a proč, jsme položili již popáté koncem roku českým dokumentaristům. 

Linda Jablonská

1/ Sice se zpožděním, ale přece se ke mně dostal vynikající dokument Yes Men Fix the World, ve kterém se kombinuje vše, co mám ve filmu ráda – humor, aktivismus, inteligence a názor. 

2/ Milostný dopis klínovým písmem Tomáše Zmeškala jsme přečetla jedním dechem dokonce dvakrát – strhující příběh na pozadí režimu, který ohýbá charaktery a mění lidské duše k nepoznání. Jak by se kdo z nás zachoval?

Petr Jančárek

1/ Zcela určitě ten, který právě dlouhodobě natáčím. Snad ta odpověď není příliš sebestředná...

2/ Koukolík a spol.: Vzpoura deprivantů. Není od věci si občas připomenout, v jakém prostředí (v tom nejobecnějším smyslu) člověk žije. A položit si otázku, zda sám a za každých okolností přispívá k tomu, aby svět byl snesitelnější.

Vít Janeček

Z českých filmů posledního roku, k nimž se musím vracet, jsou to na pólu společenském Klusákův a Remundův Český mír a Procházkovo Drnovické catenaccio, na pólu sestupu do hloubek tématu nenápadně futuristický film Martina Ryšavého Medvědí ostrovy a skrze radikální subjektivitu, styl a úžasnou svobodu výrazu cyklus filmů Madly Bažantové, z nějž byl v Jihlavě uveden Je mi 30 a život je na hovno. Ze zahraničních asi nikdy nezapomenu na americký dokumentperformance- přednášku Kapitalismus chytil průvan od zakladatele Media Education Foundation Suta Jhallyho a rovněž americký film Charlese Fergusona Inside Job, který v analytickém spektáklu ukazuje pozadí americké krize a bohužel i (nepatrný) rozdíl v klíčovém pozadí Bushe jr. a Obamy. Letošní jihlavská sekce Ekonomystika by se měla stát trvalou sekcí festivalu.

Miroslav Janek

1/ Ivan Klíma: Moje šílené století a Mariusz Szczygiel: Gottland, dva různě fascinující pohledy do historie Čechů. 

2/ Upír Nosferatu + Pavel Zajíček a DG307 live (bez komentáře), taky Durakovo, režie Nino Kirtadze, zdrcující vhled do ruské mentality. 3/ Káťa Kabanová v ND, režie Robert Wilson a taky NoD Quijote v NoDU, režie Jan Nebeský.

Vít Klusák

1/ Mám-li být upřímný, tak jsem měl období ,,vydávání“ a příliš nevstřebával. Nejvíc jsem se zabýval vlastními filmy. Ale moc těším na Rock života od Jana Gogoly a nový velkofilm Karla Vachka. Naschvál sem píšu české věci, které je větší šance někde vidět. 

2/ Mám-li být upřímný, tak to není kniha, ale dopisování s jednou blízkou osobou. Promýšlení a prociťování skrz papír. Přímost a přesnost, která se do mluveného slova nevejde. Je to výtečné „papírové zrcadlo“: často totiž zjišťuju, že ačkoliv to píšu někomu jinému, tak to především adresuju sám sobě. Jinak zrovna čtu Na krásné modré Dřevnici od Antonína Bajaji a potvrzuji si, že státní cena se nemusí dávat jen za zásluhy.

Lukáš Kokeš

1/ Dokumentární esej Bloody Mondays & Strawberry Pies nizozemské režisérky Coco Schirjberové popisuje téma nudy kinematograficky poměrně napínavým způsobem. V mozaice několika svévolně, téměř nesouvisle vybraných postav, existujících napříč profesemi kdesi mezi arabským a západním světem, vytváří stylově podmanivou podívanou. Zdánlivě bezobsažné východisko proměňuje režisérka v úvahu rozprostírající se od Dostojevského až k moderní spotřební kultuře. Zároveň však zbývá místo i na zábavně nudné záběry.  

2/ Kronika zoufalství a naděje II Valtra Komárka je vhledem do politických souvislostí konce padesátých a šedesátých let v tehdejším Československu. Autor se pohybuje na hranici mezi naivním brakem a seriózní literaturou faktu. Z tohoto důvodu je pro mne jeho kniha čtenářsky podivným, ale podstatným dokumentem doby.

Lucie Králová

1/ Knihy – obtisky: Jan Balabán: Zeptej se táty a (znovu) Možná že odcházíme – syrová přesnost pod povrchem. Jaroslav Šimsa: Úzkost a naděje (dopisy, sny, události 1940 – 1945) – pro mě objevení nečekané zprávy o dávno zmizelých předcích. Jana Heffernanová: Příběh cesty na sever (III) – snová poselství (kniha-cesta sestavená z autentických snů autorky). Břetislav Kafka: Úvod do experimentální psychologie.

2/ Filmy – setkání jiného druhu: Jan Švankmajer: Přežít svůj život. Honza Šípek: Souboj mozků. Vít Klusák: Vše pro dobro světa a Nošovic. 3/ Událost: Narození dcery Anežky.

Úvodník>>A - H>>J - K>>P>>R - Ř>>S - Š>>T - Ž




5.10DOK.REVUE
02. 10. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková