Výroční anketa 2011 / S - T

Olga Sommerová - Honza Šípek - Tomáš Škrdlant - Pavel Štingl - Helena Třeštíková

V tradiční anketě Dok.revue jsme se ptali českých dokumentaristů: 1/ která přečtená kniha, 2/ který zhlédnutý film - pro ně byly tento rok nejpodstatnější.

Olga Sommerová 

1/ Divadlo Svoboda, režie Jakub Hejna. Dramaturgicky invenční, originální interpretace života a díla věhlasného scénografa Josefa Svobody. 

2/ Má nejmilejší kniha, Markéta Pilátová. Mnohovrstevnatý magický příběh, odvozený z latinskoamerické kultury, o životě a smrti a smyslu našich životů.

 

Honza Šípek 

1/ Na festivalu amatérských filmů jsem viděl Hru Orla. Hrané filmy jsou mezi amatérskými filmaři oblíbenější a četnější, občas se ale objeví dokument, který zazáří. Miloš Kameník natočil kolektivní portrét maloměstského futsalového týmu: má nadsázku, výraznou stylizaci, nenechává se svázat do synchronů, baví a přitom vyjadřuje hravého ducha tématu. V Jihlavě byl pro mne zajímavý dialog Ultima Refugia Ondřeje Vavrečky a Tmáře Karla Vachka. 

2/ Nosím s sebou sbírku Silentbloky materiálového fyzika Pavla Ctibora. Je tenká, ale čte se pomalu, každý řádek zvlášť a nechat doznít. Popisuje experimenty s „látkami“ (psychedelickými) i pozorování vlastního těla tak, jako by popisoval nějaký fyzikální experiment. S opatrným odstupem psaná, ale přitom velmi intenzivní, a dá se (doufám) číst i jako scénář dokumentárního filmu. 

 

Tomáš Škrdlant 

1/ Valčík s Bašírem izraelského režiséra Ariho Folmana. Vždy mě lákala představa, že by dokumentární film mohl překročit hranice vnější, fotografované reality a přitom zůstal dokumentem. Ari Folman jednu takovou možnost objevil a uskutečnil. Úžasné a nepopsatelné (jako každý dobrý film). 

2/ Pražský hřbitov Umberta Eca. Román, leč svým způsobem také „dokumentární“: většina postav skutečně žila, i popisované situace jsou autentické. Působivá (i smutně zábavná) sonda do zákulisí paranoidních vizí o globálních spiknutích, které jsou čím dál lákavější pro mnohé naše současníky.

 

Pavel Štingl 

1/ Film Lindy Jablonské Pozemšťané, koho budete volit? Je to radostné a vážné zároveň, skvěle skumulované ve významech i formách, vyjádření k politické úsměvnosti v době předvolebních slibů, totální nasazení dobře vybraných hvězd s přiznaným handicapem, svébytná poloha docusoapu. Úplně nejvíc mne však potěšilo, že tomuto filmu byla udělena Cena Pavla Kouteckého. Pavel by totiž právě tento film vybral, je blízký jeho vlastnímu hledání světa před kamerou. 

2/ Malá knížečka sebraných poznámek Romana Kouckého Úřad kreátora – vlastně odborná literatura pro architekty. Navrhuje, aby se vedle úřadů, které mají za povinnost konzervovat národní dědictví, zřídil také úřad pro vyhledávání potenciálů území a podněcování vzniku nových architektonických hodnot.

 

Helena Třeštíková 

1/ Zcela jednoznačně: Divadlo Svoboda režiséra Jakuba Hejny. Skvělý a smělý film. 

2/ David Nichols: Jeden den. Časosběrná kniha. Podtitul Dvacet let, dva lidé říká vše.

Úvodník>>A - H>>J - M>>P - R>>S - T>>V - Ž




5.11DOK.REVUE
17. 09. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková