Výroční anketa 2013 / H-M

Linda Jablonská - Lukáš Kokeš - Martin Mareček

Ilustrace Michaela Kukovičová

1) Který dokumentární film byl pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnějším a proč?  2) Která kniha byla pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnější a proč? (rok vzniku ani země původu nerozhoduje)

Linda Jablonská

1) Nadšení ve mně rozhodně vzbudil film Pátrání po Sugar Manovi (režie: Malik Bendjelloul, 2012). Skvěle vystavěné, napínavé, dojemné, silné. 

2) Z knih mě nejvíc zaujalo Vyhnání Gerty Schnirch (2009) Kateřiny Tučkové. Klobouk dolů nad tak precizní prací. 

Lukáš Kokeš

1) Z poslední doby mám v paměti minimalistický film Master of the Universe (2013) německého režiséra Marca Baudera, který je zajímavým příkladem toho, jak čistě a poutavě lze vystavět celovečerní film s minimem prostředků – pouze z monologického vyprávění jedné jediné postavy procházející se prázdnými kancelářemi vystěhované bankovní budovy kdesi v centru Frankfurtu. Zpověď investičního bankéře podílejícího se na miliardových spekulacích nabízí pro mne zajímavý vhled do globálních finančních souvislostí nejen řeckého státního bankrotu nebo pádu banky Lehman Brothers. Master of the Universe získal cenu kritiků v Locarnu.

Poprvé v dějinách benátského festivalu letos vyhrál hlavní cenu dokumentární film (doposud Zlatého lva získaly jen hrané filmy). Snímek Sacro Gra (2013) režiséra Gianfranca Rosiho je složený do mozaiky osobních příběhů propojených dálničním obchvatem Říma. Je to pro mě důležitá zpráva o pokračujícím propojování světů hrané a dokumentární kinematografie.

2) Laserová romance 2 (2008) Ladislava Šerého je vtipně roztříštěnou, kolážovitou, totálně rozbitou hraniční formou literatury, kterou asi ne každý akceptuje (text knihy je tvořen z 1696 číslovaných fragmentů – nápadů, úvah, částí rozhovorů...). Její útržkovitost vlastně vybízí i k útržkovitému čtení, což mi letos vyhovovalo.

Martin Mareček

1) Nejpodstatnější dobu, letošní tvůrčí dílny na FAMU, jsem strávil nad filmy absolventů – Show! Bohdana Bláhovce, Dál nic Iva Bystřičana a Velká noc Petra Hátleho. Je skvělé, že přes různé zákruty, vznikly skutečné absolventské filmy. Nebývá to pravidlem.

2) Když jsem dětem na přelomu roku kupoval dokreslovací sešit Ať se tužka zapotí od Martina Kubáta, přibral jsem bokem i jeho autorskou knihu Je večer, vypusťte čerta (2009). Zdánlivě načmárané, zašmudlané variace komiksu, dada poezie, zbytků deníku, příběhových zlomků. Dobrodružné a podstatně radostné překvapení.




4.13DOK.REVUE
23. 12. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková