Výroční anketa 2013 / N-R

Jan Němec - Lukáš Přibyl - Tereza Reichová - Alice Růžičková

Ilustrace Michaela Kukovičová

1) Který dokumentární film byl pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnějším a proč?  2) Která kniha byla pro vás osobně v uplynulém roce nejpodstatnější a proč? (rok vzniku ani země původu nerozhoduje)

Jan Němec

Film Šmejdi (2013), kniha Jan Němec: Nepodávej ruku číšníkovi (2011).

Lukáš Přibyl

1) Viděl jsem snímek Poslední skotský král (2006), ale realita většinou předčí fikci. Když mám chvíli čas, pouštím si filmy ze „zlatého fondu“ The Criterion Collection. Díky této sbírce jsem nedávno viděl dokument Général Idi Amin Dada (1974) režiséra Barbeta Schroedera, film, který je dnes stejně starý jako já. Fascinující expozé „banality zla“, se vší absurditou a humorem s příchutí a pachutí smrti – s tím švejkovsky jednajícím diktátorem se občas smějete, většinou se smějete jemu, zároveň víte, že za osm let vlády stačil povraždit statisíce lidí. Že se k němu Schroeder dokázal dostat tak blízko a zároveň se mu dostat tak pod kůži... Klobouk dolů.      

2) Nikdy jsem neuměl řadit knihy do žebříčků, je jich příliš mnoho a nedají se srovnávat; podstatných je jich hodně. Takže nejpodstatnější bývá občas ta kniha poslední. A v tomto případě to platí, i když možná jen díky tomu, že jsem se před pár měsíci díky práci odstěhoval do Izraele. Čím víc se této jedinečné, podivuhodné, báječné, extrémní a chaotické zemi snažím přijít na kloub, tím víc jí často nerozumím. Nedávno vydaná kniha Ariho Shavita My Promised Land: The Triumph and Tragedy of Israel, mi na řadu otázek neodpověděla (jednoznačné odpovědi možná ani neexistují), ale rozhodně mi otevřela oči. Skutečné reflexe je schopen málokdo. Racionální kritiky jakbysmet, stejně jako toho stát si za svým, a za ideou. Kombinovat to vše, to už je něco. Shavit to, myslím, dokázal.

Tereza Reichová

1) Minulý rok jsem neviděla moc zahraničních filmů, zato jsem viděla spoustu českých novinek. Nejvíc mne k zamyšlení dovedly dva filmy. Prvním je esej Andrana Abramjana Vládnout, pracovat, vydělávat, modlit se, hroutit se o úpadku minulých i té současné civilizace a druhým upřímný deníkový film Apoleny Rychlíkové Rodina. Zatím jediný film, který pojmenovává nebezpečí jednoduchého antikomunismu, který zastiňuje současné problémy.

2) Právě mám rozečtenou knihu Dluh. Prvních 5000 let (2011) od anarchisty Davida Graebera a je to určitě jednička tohoto roku. Kniha o tom, že by se dluhy měly odpouštět a že to i jde. Navíc mne nutí krom globálních problémů přemýšlet i nad mým vlastním časem a významem práce za mzdu. Knihu na přebalu vychvaluje i hlavní makroekonomický stratég ČSOB, tak uvidíme, jestli mu nejde jen o reklamu.

Alice Růžičková

1) Asi nejvíc mě zasáhl svou formou i tématem film Pavla Lukáše Shniješ zaživa! (2013). Jde o velmi bizarní přestřelku, která se týká vyřizování osobních účtů dvou pedagogů brněnské Filozofické fakulty MU – cosi to vypovídá nejen o stavu vztahů na našich vysokých školách, ale odráží to i náladu ve společnosti. Je taky na pokraji vyšinutí.

2) Právě čtu Poslední slovo Valtra Komárka (2013), nedokončený rozhovor se synem Martinem, a snažím se tam dopátrat motivací, pro které se výborný a pro mě doposud důvěryhodný novinář vrhá do politického víru pod seskupením ANO. Rozhovor je velmi otevřený a necenzurovaný, jde o promýšlení co se světem vpravdě v globálním rozměru.




4.13DOK.REVUE
23. 12. 2013


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková