Vytržené záběry, unáhlené závěry

4. číslo dok.revue

Ilustrace: Míša Kukovičová

„V Ji.hlavě má divák možnost dát si informace do souvislostí. Juraj Horváth, který tradičně navrhuje grafické řešení festivalu, správně říká: ‚vytržené záběry, unáhlené závěry‘. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava jde proti tomu a vybírá filmy, které ukazují náš svět hlubším, překvapivým pohledem. Většinou jde o výsledky několikaleté práce, jejichž síla je v tom, že jdou proti stereotypům a kladou divákům otázky. Ostatně diskuze po každém filmu hrají na festivalu velkou roli,“ charakterizuje blížící se slavnost autorského filmu Marek Hovorka.

O tom, že film a tím více dokumentární nemůže fungovat sám o sobě, ale potřebuje být vnímán v širších kontextech, ať už těch mediálních, historických nebo společenských, se přesvědčili účastníci několikadenního vzdělávacího setkání Hranice filmu s podtitulem Anatomie zločinu. Semináře se jako lektor účastnil i kurdsko-norský dokumentarista Zaradasht Ahmed, jehož snímek Není úniku byl oceněn na jednom z nejznámějších festivalů dokumentárního filmu, amsterdamském IDFA. Aktuální dok.revue nabízí rozhovor s Ahmedem, ve kterém vysvětluje, proč je nutné, aby se filmaři naučili potlačovat své ego a v určitém momentě se svého filmu zříct.

Na to navazuje i Helena Třeštíková, když v rozhovoru vypráví o časosběrné metodě, která ji provází celou její tvorbou. Třeštíková nyní dokončila další ze série Manželských etud, tentokrát s podtitulem po 35 letech, a na 21. Ji.hlavě ji představí v unikátní světové premiéře spolu s předešlými díly tohoto cyklu.

Jedním z efektů pravidelné pondělní rubriky je rozšiřování kontextu vzniku právě dokončovaných filmů. Tentokrát o dobrodružství vzniku filmu píše Robin Kvapil, režisér snímku o Brně Všechno bude fajn. O okolnostech zrodu knihy vzpomínek slovenského dokumentaristy Rudolfa Urce pak vypráví redaktor Slovenského filmového ústavu Martin Kaňuch.

Jak sama kamera rozšiřuje možnosti divákova vnímání, popisuje ve svém příspěvku z CSMS konference v kanadském Montrealu významný profesor filmových studií a filmové historie Tom Gunning. V rubrice video pak najdete záznam z masterclass experimentálního filmaře Billa Morrisona a divadelníka Michaila Durněnkova.

Čtvrtá letošní dok.revue však nabízí mnoho dalšího – úryvek z poetického románu Zpěv tříkralový Jiřího Kuběny nebo reportáž z Živého kina.




4.17DOK.REVUE
18. 09. 2017


z aktuálního čísla:

Situační recenzeKaždý jsme na světě sóloSnímek Sólo francouzského tvůrce žijícího v Česku Artemia Benkiho se stal vítězem České radosti na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě.Kamila BoháčkováNový filmVlci jako hrozba, nebo přirozenost?Dokumentarista Martin Páv představuje svůj chystaný film Vlci na hranicích o vztahu lidí na Broumovsku k vlkům, vracejícím se na toto území. Film klade zásadní otázky o vztahu člověka a přírody – do jaké míry máme potřebu mít život pod kontrolou a do jaké míry jsme ochotni zahrnout do svých životů nepředvídatelnost ve světě, který nepatří jenom nám?Martin PávTémaZachytit zázrak potřebuje časCenu za přínos světové kinematografii získal letos v Jihlavě kazašský režisér Sergej Dvorcevoj, který byl také autorem letošní festivalové znělky, jež v jednom dlouhém jímavém záběru snímá tvář kazašské herečky Samal Esljamové na nástupišti moskevského metra. Do Jihlavy se Dvorcevoj vrátil přesně po dvaceti letech, v roce 1999 si z tehdy teprve začínajícího festivalu odnesl historicky první ji.hlavskou cenu. Letos představil na festivalu nejen své dosavadní filmy, ale spolu s ředitelem jihlavské přehlídky objasnil svůj způsob natáčení i uvažování na masterclass, jejíž otitulkovaný záznam si lze přehrát na dok.revue.Kamila BoháčkováSportRůzné podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila BoháčkováBáseňVzkříšení pana PuiuKhavn De La CruzRozhovorChceme podporovat pestrost a různorodostRada Státního fondu kinematografie má od října novou předsedkyni Helenu Bendovou a místopředsedkyni Martu Švecovou. Helena Bendová v rozhovoru pro dok.revue sděluje, jaké filmy chce Fond podporovat, jak ona osobně hodnotí dosavadní podporu dokumentu i současnou českou dokumentární scénu a v čem je dobré se inspirovat audiovizuálními fondy v zahraničí.Kamila BoháčkováNová knihaJak vznikala kniha o Michalu HýbkoviFilmový historik a pedagog FAMU Jan Bernard popisuje okolnosti vzniku své připravované knihy o pozapomenutém českém kameramanovi a dokumentaristovi Michalu Hýbkovi, která vyjde na jaře 2020 v Nakladatelství AMU. Jan BernardÚvodníkZa hranami a hranicemiTématem tohoto čísla dok.revue se shodou okolností staly hranice nejrůznějšího druhu a jejich zkoumání, posouvání či rušení, ať už jde o hranice normality, českosti, dokumentu či toho, do jaké míry jsou lidé ochotni připustit do svého života prvek nebezpečí a neočekávatelnosti.Kamila Boháčkovávideo dok.revueMasterclass: Sergej Dvorcevoj23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava