Vytržené záběry, unáhlené závěry

4. číslo dok.revue

Ilustrace: Míša Kukovičová

„V Ji.hlavě má divák možnost dát si informace do souvislostí. Juraj Horváth, který tradičně navrhuje grafické řešení festivalu, správně říká: ‚vytržené záběry, unáhlené závěry‘. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava jde proti tomu a vybírá filmy, které ukazují náš svět hlubším, překvapivým pohledem. Většinou jde o výsledky několikaleté práce, jejichž síla je v tom, že jdou proti stereotypům a kladou divákům otázky. Ostatně diskuze po každém filmu hrají na festivalu velkou roli,“ charakterizuje blížící se slavnost autorského filmu Marek Hovorka.

O tom, že film a tím více dokumentární nemůže fungovat sám o sobě, ale potřebuje být vnímán v širších kontextech, ať už těch mediálních, historických nebo společenských, se přesvědčili účastníci několikadenního vzdělávacího setkání Hranice filmu s podtitulem Anatomie zločinu. Semináře se jako lektor účastnil i kurdsko-norský dokumentarista Zaradasht Ahmed, jehož snímek Není úniku byl oceněn na jednom z nejznámějších festivalů dokumentárního filmu, amsterdamském IDFA. Aktuální dok.revue nabízí rozhovor s Ahmedem, ve kterém vysvětluje, proč je nutné, aby se filmaři naučili potlačovat své ego a v určitém momentě se svého filmu zříct.

Na to navazuje i Helena Třeštíková, když v rozhovoru vypráví o časosběrné metodě, která ji provází celou její tvorbou. Třeštíková nyní dokončila další ze série Manželských etud, tentokrát s podtitulem po 35 letech, a na 21. Ji.hlavě ji představí v unikátní světové premiéře spolu s předešlými díly tohoto cyklu.

Jedním z efektů pravidelné pondělní rubriky je rozšiřování kontextu vzniku právě dokončovaných filmů. Tentokrát o dobrodružství vzniku filmu píše Robin Kvapil, režisér snímku o Brně Všechno bude fajn. O okolnostech zrodu knihy vzpomínek slovenského dokumentaristy Rudolfa Urce pak vypráví redaktor Slovenského filmového ústavu Martin Kaňuch.

Jak sama kamera rozšiřuje možnosti divákova vnímání, popisuje ve svém příspěvku z CSMS konference v kanadském Montrealu významný profesor filmových studií a filmové historie Tom Gunning. V rubrice video pak najdete záznam z masterclass experimentálního filmaře Billa Morrisona a divadelníka Michaila Durněnkova.

Čtvrtá letošní dok.revue však nabízí mnoho dalšího – úryvek z poetického románu Zpěv tříkralový Jiřího Kuběny nebo reportáž z Živého kina.




4.17DOK.REVUE
18. 09. 2017


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková