Za dobrý film

Úryvek z manifestu, který byl úvodem k výstavě fotografií a filmu v roce 1929 ve Stuttgartu

Alles dreht sich, alles bewegt sich (Hans Richter, 1929)

Jste odpůrce filmu?

Film ve své dnešní podobě vůbec
nemůže mít dost odpůrců.

Dnešní odpůrce filmu musí plnit kulturní
poslání: Bojovat proti špatnému filmu,
protestovat, organizovat protesty.

Čím více odpůrců filmu, tím větší
možnosti pro lepší filmy.

Nevěřte tomu, co se říká: že film prý musí
být špatný – protože publikum si to přeje.

Vy sami jste publikum. Přejete si filmy,
které jsou vám dnes nabízeny?
Nevěřte ani tomu, že se film
nedá dělat lépe.

Chceme vám ukázat, že film má
k dispozici bohaté umělecké prostředky.

Chceme vám ukázat jeho principy,
abychom vám dali nejen schopnost vycítit,
jaký film je špatný, ale také schopnost
vědět proč. Chceme zostřit váš úsudek,
abyste mohli žádat lepší film.

Nebo, pokud jste znalec filmu:
Chceme apelovat na váš pocit odpovědnosti.

Smíte i nadále stát stranou, když jde
o zpracování uměleckých možností?

Musíte vystupovat proti špatnému filmu!
Vy všichni byste se měli naučit pohrdat
špatným filmem ještě více než dřív.

Měli byste se však film
znovu naučit milovat jako umění.

Vy, odpůrci filmu dneška, byste se
měli stát přáteli filmu budoucnosti.

Jste nadějí filmu.

Nejprve úplně vypusťte všechny
představy o dnešním filmu. Především
nemyslete ani na divadlo a herectví.

Chceme objektivně
zkoumat prostředky.




3.9DOK.REVUE
08. 06. 2009


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková