Za dobrý film

Úryvek z manifestu, který byl úvodem k výstavě fotografií a filmu v roce 1929 ve Stuttgartu

Alles dreht sich, alles bewegt sich (Hans Richter, 1929)

Jste odpůrce filmu?

Film ve své dnešní podobě vůbec
nemůže mít dost odpůrců.

Dnešní odpůrce filmu musí plnit kulturní
poslání: Bojovat proti špatnému filmu,
protestovat, organizovat protesty.

Čím více odpůrců filmu, tím větší
možnosti pro lepší filmy.

Nevěřte tomu, co se říká: že film prý musí
být špatný – protože publikum si to přeje.

Vy sami jste publikum. Přejete si filmy,
které jsou vám dnes nabízeny?
Nevěřte ani tomu, že se film
nedá dělat lépe.

Chceme vám ukázat, že film má
k dispozici bohaté umělecké prostředky.

Chceme vám ukázat jeho principy,
abychom vám dali nejen schopnost vycítit,
jaký film je špatný, ale také schopnost
vědět proč. Chceme zostřit váš úsudek,
abyste mohli žádat lepší film.

Nebo, pokud jste znalec filmu:
Chceme apelovat na váš pocit odpovědnosti.

Smíte i nadále stát stranou, když jde
o zpracování uměleckých možností?

Musíte vystupovat proti špatnému filmu!
Vy všichni byste se měli naučit pohrdat
špatným filmem ještě více než dřív.

Měli byste se však film
znovu naučit milovat jako umění.

Vy, odpůrci filmu dneška, byste se
měli stát přáteli filmu budoucnosti.

Jste nadějí filmu.

Nejprve úplně vypusťte všechny
představy o dnešním filmu. Především
nemyslete ani na divadlo a herectví.

Chceme objektivně
zkoumat prostředky.




3.9DOK.REVUE
08. 06. 2009


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaDokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky. Dokument vzbudil řadu diskuzí. Připomínáme tu, kterou pro dok.revue o snímku vedli Milena Bartlová a Petr Bilík. Film uvádí ji.hlavský festival dnes v bloku od 12:30 spolu s Otevřenou pevností Ivo Bystřičana. Kamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David ButulaTémaVálka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis PrášilFestivalový tipÚterní tip dokumentaristky Terezy ReichovéTereza ReichováRozhovorŽeny sa nestanú rovnocennými, kým ich muži za také neuznajúFatima Rahimi je česká novinárka pochádzajúca z afganského Herátu, odkiaľ spolu so svojou rodinou v roku 1999 z dôvodu útlaku Talibanu emigrovala. Študuje kultúrne a duchovné dejiny Európy a blízkovýchodné štúdiá a iránistiku na Karlovej univerzite v Prahe, od roku 2015 pracuje pre Deník Referendum, kde sa venuje najmä témam sociálnej problematiky, čitateľom približuje spoločenskú situáciu v Afganistane a zároveň prináša reportáže z Česka. V Inšpiračnom fóre ji.hlavského festivalu prispela do diskusie Emancipace pokaždé jinak, kde priniesla osobný pohľad na rozdielnosť i podobnosť feminizmu, demokracie a ženskejrovnoprávnosti vo východných i západných krajinách. Dominika BleščákováRozhovorMusíme rozšiřovat hranice naší imaginace!Od letošního roku má ji.hlavský festival svého ekologického ombudsmana. Jaká je přesně jeho role v rámci festivalu a může být vůbec mezinárodní festival s řadou zahraničních hostů šetrný k životnímu prostředí? To prozrazuje Ĺuboš Slovák v rozhovoru pro dok.revue. Kamila BoháčkováPohledyVnitřní svět básníka Ivo HuclaDám si čínuIvo Hucl