Žebřík a výfuk

Jaké české a slovenské dokumenty budou soutěžit na varském festivale? Co nového připravuje Petr Hátle? Co si myslí Milan Uhde o České televizi?

Ilustrace Michaely Kukovičové

V soutěžní sekci dokumentárních filmů na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech se ocitly hned dva české snímky, jejichž názvy spolu navíc zdánlivě korespondují. Film Opři žebřík o nebe Jany Ševčíkové, jehož vznik popisuje režisérka v sekci Nový film, je portrétem slovenského faráře, který naplňuje ideál čisté víry za skrz naskrz praktických okolností. Nebe protagonistů snímku K oblakům vzhlížíme Martina Duška nemá oproti tomu jasně spirituální charakter. Je nasyceno výfukovými plyny. V předvečer premiéry tohoto snímku o něm v prostoru situační recenze debatují tři pozvaní hosté: socioložka Barbora Spalová, filmový kritik Tomáš Stejskal a tuningolog Jan Charvát. Oba filmy budou mít ve Varech premiéru, stejně jako slovenský snímek Comeback, rovněž promítaný v soutěžní sekci dokumentů, který v této dok.revue představuje jeho autor, režisér Miro Remo.

Hlavní místo v dok.revue ovšem patří Petru Hátlemu, který právě dokončil filmové zpracování jedné povídky ze Szczygiełova Gottlandu. V rozhovoru se ovšem věnuje především Velké noci, snímku, který na nedávném Finále v Plzni potvrdil své vítězství z Ji.hlavy. Hátle popisuje, jakým způsobem pracoval při natáčení s postavami svého snímku. Velký podíl scén, které se svými charaktery zinscenoval, vysvětluje specifickými okolnostmi a zvláštností prostředí, ve a o kterém točil. Také způsob práce na Gottlandu, stejně jako výsledný tvar snímku, výrazně ovlivnily zvláštní okolnosti, jež mají – kupodivu – co do činění se strachem z hanobení pomníku jistého velikána. O tom, zda je programová nabídka kanálu ČT2 rovněž řízena strachem – tentokrát ze ztráty diváka – přemýšlí ve svém eseji Milan Uhde, který se ovšem soustředí na okamžiky, kdy šel tento strach stranou, a tvrdí, že tyto chvíle patří zpravidla právě dokumentární tvorbě. O krajní odvaze v autorské tvorbě – vzepření se smyslu a spolu s ním i subjektu, který smysl světu uděluje (totiž vlastnímu já) – píše ve svém eseji „Zotročující touha po smyslu“ filmařka a teoretička Trinh Minh-ha. Dramaturgické, autorské i divácké odvaze v dokumentárním filmu i životě připíjíme i my.




2.14DOK.REVUE
30. 06. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková

další odkazy:

MFF Karlovy Vary
Domovská stránka karlovarského festivalu