Žebřík a výfuk

Jaké české a slovenské dokumenty budou soutěžit na varském festivale? Co nového připravuje Petr Hátle? Co si myslí Milan Uhde o České televizi?

Ilustrace Michaely Kukovičové

V soutěžní sekci dokumentárních filmů na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech se ocitly hned dva české snímky, jejichž názvy spolu navíc zdánlivě korespondují. Film Opři žebřík o nebe Jany Ševčíkové, jehož vznik popisuje režisérka v sekci Nový film, je portrétem slovenského faráře, který naplňuje ideál čisté víry za skrz naskrz praktických okolností. Nebe protagonistů snímku K oblakům vzhlížíme Martina Duška nemá oproti tomu jasně spirituální charakter. Je nasyceno výfukovými plyny. V předvečer premiéry tohoto snímku o něm v prostoru situační recenze debatují tři pozvaní hosté: socioložka Barbora Spalová, filmový kritik Tomáš Stejskal a tuningolog Jan Charvát. Oba filmy budou mít ve Varech premiéru, stejně jako slovenský snímek Comeback, rovněž promítaný v soutěžní sekci dokumentů, který v této dok.revue představuje jeho autor, režisér Miro Remo.

Hlavní místo v dok.revue ovšem patří Petru Hátlemu, který právě dokončil filmové zpracování jedné povídky ze Szczygiełova Gottlandu. V rozhovoru se ovšem věnuje především Velké noci, snímku, který na nedávném Finále v Plzni potvrdil své vítězství z Ji.hlavy. Hátle popisuje, jakým způsobem pracoval při natáčení s postavami svého snímku. Velký podíl scén, které se svými charaktery zinscenoval, vysvětluje specifickými okolnostmi a zvláštností prostředí, ve a o kterém točil. Také způsob práce na Gottlandu, stejně jako výsledný tvar snímku, výrazně ovlivnily zvláštní okolnosti, jež mají – kupodivu – co do činění se strachem z hanobení pomníku jistého velikána. O tom, zda je programová nabídka kanálu ČT2 rovněž řízena strachem – tentokrát ze ztráty diváka – přemýšlí ve svém eseji Milan Uhde, který se ovšem soustředí na okamžiky, kdy šel tento strach stranou, a tvrdí, že tyto chvíle patří zpravidla právě dokumentární tvorbě. O krajní odvaze v autorské tvorbě – vzepření se smyslu a spolu s ním i subjektu, který smysl světu uděluje (totiž vlastnímu já) – píše ve svém eseji „Zotročující touha po smyslu“ filmařka a teoretička Trinh Minh-ha. Dramaturgické, autorské i divácké odvaze v dokumentárním filmu i životě připíjíme i my.




2.14DOK.REVUE
30. 06. 2014


z aktuálního čísla:

Situační recenzeKaždý jsme na světě sóloSnímek Sólo francouzského tvůrce žijícího v Česku Artemia Benkiho se stal vítězem České radosti na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě.Kamila BoháčkováNový filmVlci jako hrozba, nebo přirozenost?Dokumentarista Martin Páv představuje svůj chystaný film Vlci na hranicích o vztahu lidí na Broumovsku k vlkům, vracejícím se na toto území. Film klade zásadní otázky o vztahu člověka a přírody – do jaké míry máme potřebu mít život pod kontrolou a do jaké míry jsme ochotni zahrnout do svých životů nepředvídatelnost ve světě, který nepatří jenom nám?Martin PávTémaZachytit zázrak potřebuje časCenu za přínos světové kinematografii získal letos v Jihlavě kazašský režisér Sergej Dvorcevoj, který byl také autorem letošní festivalové znělky, jež v jednom dlouhém jímavém záběru snímá tvář kazašské herečky Samal Esljamové na nástupišti moskevského metra. Do Jihlavy se Dvorcevoj vrátil přesně po dvaceti letech, v roce 1999 si z tehdy teprve začínajícího festivalu odnesl historicky první ji.hlavskou cenu. Letos představil na festivalu nejen své dosavadní filmy, ale spolu s ředitelem jihlavské přehlídky objasnil svůj způsob natáčení i uvažování na masterclass, jejíž otitulkovaný záznam si lze přehrát na dok.revue.Kamila BoháčkováSportRůzné podoby výuky dokumentuNa letošním ji.hlavském festivalu probíhala také panelová diskuze o výuce dokumentárního filmu v zemích Visegrádu. Na besedě vystoupili přímo pedagogové vybraných škol. Výuku na pražské FAMU představil Vít Janeček, maďarskou Divadelní a filmovou univerzitu v Budapešti reprezentoval Attila Kékesi, za slovenskou Vysokou školu múzických umení v Bratislavě promluvila Viera Čákanyová a výuku na polské Národní filmové škole v Lodži představila Maria Zmarz-Koczanowicz. Co z diskuze vzešlo?Kamila BoháčkováBáseňVzkříšení pana PuiuKhavn De La CruzRozhovorChceme podporovat pestrost a různorodostRada Státního fondu kinematografie má od října novou předsedkyni Helenu Bendovou a místopředsedkyni Martu Švecovou. Helena Bendová v rozhovoru pro dok.revue sděluje, jaké filmy chce Fond podporovat, jak ona osobně hodnotí dosavadní podporu dokumentu i současnou českou dokumentární scénu a v čem je dobré se inspirovat audiovizuálními fondy v zahraničí.Kamila BoháčkováNová knihaJak vznikala kniha o Michalu HýbkoviFilmový historik a pedagog FAMU Jan Bernard popisuje okolnosti vzniku své připravované knihy o pozapomenutém českém kameramanovi a dokumentaristovi Michalu Hýbkovi, která vyjde na jaře 2020 v Nakladatelství AMU. Jan BernardÚvodníkZa hranami a hranicemiTématem tohoto čísla dok.revue se shodou okolností staly hranice nejrůznějšího druhu a jejich zkoumání, posouvání či rušení, ať už jde o hranice normality, českosti, dokumentu či toho, do jaké míry jsou lidé ochotni připustit do svého života prvek nebezpečí a neočekávatelnosti.Kamila Boháčkovávideo dok.revueMasterclass: Sergej Dvorcevoj23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava

další odkazy:

MFF Karlovy Vary
Domovská stránka karlovarského festivalu