Zpátky v čase

Pro první podzimní vydání dok.revue je příznačná politická perspektiva. Nejde však o politický dokument, jak by mnohé napadlo.

situační recenzi jde o politiku protidrogovou. V diskuzi o nejlepším dokumentu z karlovarského festivalu Mallory Heleny Třeštíkové řekl národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil, že se politici, či dokonce vláda občas bojí poslechnout profesionály a raději následují momentální náladu obyvatel. „Přesto je však u nás jedna z nejlepších protidrogových politik z postkomunistických států,“ dodal sociolog Martin Nekola.

Jak to může dopadnout, když se politiky chopí několik umělců a politických disidentů, jež tvoří víceméně autonomní intelektuální centrum uvnitř společnosti, která není na jakoukoliv větší změnu připravena? Jedním z důsledků by mohla být i kuponová privatizace, kterou označuje režisér Martin Kohout za „nemocný nápad“ v rozhovoru o svém filmu Česká cesta, v němž se snaží ukázat komplexní živý obraz kuponové privatizace a traumatu z 90. let.

Politickou otázkou také je, co může či má být ve společnosti zdarma. V oblasti kinematografie se lze ptát, zda by filmy vyrobené za podpory z veřejných zdrojů, tedy Státního fondu kinematografie a České televize, mohly být volně přístupné třeba na internetu. O možnostech tzv. Open Access modelu obstojně fungujícího na akademické půdě vědeckých výzkumů a jeho hypotetickou aplikací na audiovizuální díla v České republice ve své eseji Co (ne)má být zdarma a proč polemizuje filmový právník Ivan David.

Ve video rubrice pak otevřeme téma politického umění, které podle jeho nejvýraznějšího představitele, ruského provokatéra Petra Pavlenského, není o tvorbě politických karikatur, ale o kritice ideologického aparátu. Není to totiž Pavlenský, kdo jeho performance tvoří, nýbrž právě policie jako jeden z nástrojů ruského politického systému. V rubrice video dok.revue přinášíme záznam prezentace Petra Pavlenského, který byl loni i s uříznutým uchem jedním z lektorů ji.hlavského Inspiračního fóra.

Oddych od politiky pak přináší cestování časem při návratu k „infra-obyčejnému“ ve studii novozélandských filmových teoretiček nebo úvahy o kinematografické filozofii amerického profesora filozofie Thomase Wartenberga. Mnohé filozofické otázky se skrývají v básni Jana Vladislava ze sbírky Věty, jež je známá neustálým proplétáním dvou světů – ideálního a reálného. Poetický jazyk provádí také příběhem Ivy Honsové, překladatelky knihy o legendě dokumentárního filmu Jorisi Ivensovi. Úplné zklidnění mysli nakonec nabídne příběh režiséra Jana Šípka o natáčení filmu filmu Tlačítka bdělosti.




3.15DOK.REVUE
14. 09. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková