Zpátky v čase

Pro první podzimní vydání dok.revue je příznačná politická perspektiva. Nejde však o politický dokument, jak by mnohé napadlo.

situační recenzi jde o politiku protidrogovou. V diskuzi o nejlepším dokumentu z karlovarského festivalu Mallory Heleny Třeštíkové řekl národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil, že se politici, či dokonce vláda občas bojí poslechnout profesionály a raději následují momentální náladu obyvatel. „Přesto je však u nás jedna z nejlepších protidrogových politik z postkomunistických států,“ dodal sociolog Martin Nekola.

Jak to může dopadnout, když se politiky chopí několik umělců a politických disidentů, jež tvoří víceméně autonomní intelektuální centrum uvnitř společnosti, která není na jakoukoliv větší změnu připravena? Jedním z důsledků by mohla být i kuponová privatizace, kterou označuje režisér Martin Kohout za „nemocný nápad“ v rozhovoru o svém filmu Česká cesta, v němž se snaží ukázat komplexní živý obraz kuponové privatizace a traumatu z 90. let.

Politickou otázkou také je, co může či má být ve společnosti zdarma. V oblasti kinematografie se lze ptát, zda by filmy vyrobené za podpory z veřejných zdrojů, tedy Státního fondu kinematografie a České televize, mohly být volně přístupné třeba na internetu. O možnostech tzv. Open Access modelu obstojně fungujícího na akademické půdě vědeckých výzkumů a jeho hypotetickou aplikací na audiovizuální díla v České republice ve své eseji Co (ne)má být zdarma a proč polemizuje filmový právník Ivan David.

Ve video rubrice pak otevřeme téma politického umění, které podle jeho nejvýraznějšího představitele, ruského provokatéra Petra Pavlenského, není o tvorbě politických karikatur, ale o kritice ideologického aparátu. Není to totiž Pavlenský, kdo jeho performance tvoří, nýbrž právě policie jako jeden z nástrojů ruského politického systému. V rubrice video dok.revue přinášíme záznam prezentace Petra Pavlenského, který byl loni i s uříznutým uchem jedním z lektorů ji.hlavského Inspiračního fóra.

Oddych od politiky pak přináší cestování časem při návratu k „infra-obyčejnému“ ve studii novozélandských filmových teoretiček nebo úvahy o kinematografické filozofii amerického profesora filozofie Thomase Wartenberga. Mnohé filozofické otázky se skrývají v básni Jana Vladislava ze sbírky Věty, jež je známá neustálým proplétáním dvou světů – ideálního a reálného. Poetický jazyk provádí také příběhem Ivy Honsové, překladatelky knihy o legendě dokumentárního filmu Jorisi Ivensovi. Úplné zklidnění mysli nakonec nabídne příběh režiséra Jana Šípka o natáčení filmu filmu Tlačítka bdělosti.




3.15DOK.REVUE
14. 09. 2015


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaDokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky. Dokument vzbudil řadu diskuzí. Připomínáme tu, kterou pro dok.revue o snímku vedli Milena Bartlová a Petr Bilík. Film uvádí ji.hlavský festival dnes v bloku od 12:30 spolu s Otevřenou pevností Ivo Bystřičana. Kamila BoháčkováNový filmDunaj vědomíJak režisér David Butula připravoval svůj film Dunaj vědomí o kapele Dunaj? Připomínáme si jeho starší text pro dok.revue z doby, kdy film teprve vznikal. Dnes ho ji.hlavský festival promítá od 14:30 v Dělnickém domě. David ButulaTémaVálka jako stav mysliEsej o snímcích Průnik a Doufám, že se máš dobře, které spojuje reflexe 20. století prostřednictvím archivních materiálů. Obě díla letos soutěžila v sekci Opus Bonum. Janis PrášilFestivalový tipÚterní tip dokumentaristky Terezy ReichovéTereza ReichováRozhovorŽeny sa nestanú rovnocennými, kým ich muži za také neuznajúFatima Rahimi je česká novinárka pochádzajúca z afganského Herátu, odkiaľ spolu so svojou rodinou v roku 1999 z dôvodu útlaku Talibanu emigrovala. Študuje kultúrne a duchovné dejiny Európy a blízkovýchodné štúdiá a iránistiku na Karlovej univerzite v Prahe, od roku 2015 pracuje pre Deník Referendum, kde sa venuje najmä témam sociálnej problematiky, čitateľom približuje spoločenskú situáciu v Afganistane a zároveň prináša reportáže z Česka. V Inšpiračnom fóre ji.hlavského festivalu prispela do diskusie Emancipace pokaždé jinak, kde priniesla osobný pohľad na rozdielnosť i podobnosť feminizmu, demokracie a ženskejrovnoprávnosti vo východných i západných krajinách. Dominika BleščákováRozhovorMusíme rozšiřovat hranice naší imaginace!Od letošního roku má ji.hlavský festival svého ekologického ombudsmana. Jaká je přesně jeho role v rámci festivalu a může být vůbec mezinárodní festival s řadou zahraničních hostů šetrný k životnímu prostředí? To prozrazuje Ĺuboš Slovák v rozhovoru pro dok.revue. Kamila BoháčkováPohledyVnitřní svět básníka Ivo HuclaDám si čínuIvo Hucl