Nehody vnímania času II.
Báseň Márie Ferenčuhové
Nielen nemožnosť tvarovať
časové previsy,
dávno minulé,
do vĺn odlišnej modrej
temporality,
ale aj vzduch: iba v prítomnosti,
tvaru tvár,
suché konáre a vypílené dosky,
knihy s hranatým telom –
ako zvíťaziť
nad nehybnosťou
jazykom,
ak neustále tuhne do obrazov,
z ktorých čas nestihne vyprchať,
pretože do nich nikdy nevstúpil?
V prítomnosti: dýchanie –
jediný pohyb: sínusoida,
lineárne vlnenie,
niečo, čo práve teraz chýba,
už dávno uniklo.
Pamäť:
nie vrstvy času, ale priškrtené
okamihy.
Stojatá voda.
Zrazenina, zvetrávanie;
zakaždým iný uhol pohľadu.
Mária Ferenčuhová studovala v Bratislavě a Paříži, doktorát získala z dějin a teorie filmu na bratislavské Vysoké škole múzických umění. Prózu, poezii a umělecké překlady publikuje v mnoha časopisech. Je redaktorkou filmově-teoretického časopisu Kino-Ikon, odbornými články přispívá do dalších periodik. Na VŠMU přednáší dějiny světového filmu a taky dějiny a teorii dokumentárního filmu. V roce 2009 vydala knihu Odložený čas, jejíž základní osu tvoří dvojice pojmů „dějiny a čas“, které promýšlí v řadě dílčích témat, jakými jsou např. vztah historiků k samotnému „psaní dějin“, k filmovým pramenům, případně k dokumentárním filmům o dějinách.