Sport
Česká kina nabízejí tři nové dokumentární filmy: mystifikační autoportrét street artu v Banksyho režii, snímek o tantrickém sexu Benjamina Tučka a film Tomáše Kudrny o poválečném životě nuceně nasazených za druhé světové války.
Nejnižší divácké hodnocení získal na portálu CSFD snímek Tantra. „Podhodnocený dokument,“ píše ve svém komentáři na stránkách CSFD „Cimr“ a pokračuje: „Nejde o to, že jsou tam nazí lidé a osahávají se, z toho jsem vyrostl. Jde o to, že jsou tam lidé. Lidé podivní, ujetí, trapní, obnažení, tápající a bezúspěšně hledající...“ Zato „bartias“ nesouhlasí: „Tantra nepůsobí ani nechtěně komicky jako portrét českých sektářů Ježíš je normální! Ani není stejně mrazivě vygradovaná jako dokument o dětech amerických křesťanských fanatiků Jesus Camp. Tantra je prostě jenom upocená.“
Vřele přijat a nesčetněkrát komentován je americký film, nominovaný na Oscara, Banksy: Exit through the Gift Shop. „Skvělá a nesmírně přemýšlivá práce o domestikaci revolty a komercionalizaci podvratnosti. Bolestně i humorně přesná výpověď o tom, jak se i tak radikální činy jako připomenutí rukojmí z Guantánama v srdci konzumní bezstarostnosti mohou změnit ve snobské pózování, to je nekonečně zneklidňující a vybízející k zamyšlení nad úlohou umění ve veřejném prostoru. V neposlední řadě jde ale též o precizně vystavěný ,mockumentary‘, který svědčí o Banksyho filmařském talentu,“ charakterizuje filmový debut muže seskrytou tváří „Marigold“.
„Konečně český dokument evropských rozměrů, a nikoli jen mluvící hlavy z domova důchodců. Inu, německá koprodukce a německé peníze,“ tak lakonicky shrnul „boblig“ Kudrnův dokument Po dlouhé noci den. Ten má sice nejméně komentářů, protože nereprezentuje kontroverzní ani současné téma, ale nejvyšší hodnocení.
Za dokumenty však můžete vyrazit i na Slovensko. Do padesáti nejvytíženějších autobusů a padesáti nejfrekventovanějších tramvají bratislavské městské hromadné dopravy zabudují televize, které budou vysílat „dabované profesionální světové dokumenty“ o ochraně životního prostředí, fauně a flóře či vědě a výzkumu. „Je na každém cestujícím, zda se rozhodne sednout opodál, nebo přijme naše pozvání a udělá si svoji každodenní cestu zajímavější a ještě se i nenuceným způsobem něco nového a potřebného dozví,“ uvedla nový projekt obchodní ředitelka reklamní společnosti, která to celé financuje „díky krátkým reklamním blokům“.