Sport
Po filmovém dialogu s Václavem Bělohradským vyzval režisér Robert Sedláček k natáčení filmového portrétu Miloše Zemana. „S cynismem sobě vlastním říkám, že až jednou umřu, ČT bude horečně hledat nějaký dokument, jejž by odvysílala, jak to dělává, a ten film se jí bude hodit. Já mám výhodu, pokud se prosince dožiju, že svůj vlastní nekrolog ještě uvidím,“ glosoval v MF Dnes někdejší premiér filmové natáčení. Jaký snímek uvede ČT po smrti Václava Klause, není známo, žádný z českých dokumentaristů se k natočení jeho analytického portrétu v posledních patnácti letech neodhodlal. Posledním a velmi zdařilým počinem tak zůstává, bohužel téměř zapomenutá, Léčba Klausem režiséra Igora Chauna.
Druhý podzimní politický dokument České televize se věnuje Sarajevskému atentátu, který zasáhl českou politiku přesně před deseti lety. Filmové diorama Radima Procházky s názvem Papírový atentát si klade otázku, zda čeští politici umějí nazvat chybu chybou, a bude patřit k nemnoha českým filmům reflektujícím polistopadové budování státu. Film byl s dalšími plánovanými českými dokumenty představen v září na tradičním Panelu připravovaných dokumentárních filmů a na stránkách www.doc-air.com si můžete stáhnout i jeho ukázku.
Václav Havel bude mít brzy také svůj filmový portrét – optikou Miloše Zemana nekrolog. Ne všechny politické dokumenty jsou ale v České televizi chtěné. „Ano, mohu potvrdit, že nás v ČT odmítli, jednáme s Novou,“ oznámil překvapeně koncem června jeden z koproducentů filmu Občan V. H. Pavel Strnad. Dokumentární opus o Václavu Havlovi, který natáčel režisér Pavel Koutecký se svým štábem po čtrnáct let v těsné Havlově blízkosti a který nyní po Kouteckého předčasné smrti dokončuje režisér Miroslav Janek, odmítla Česká televize koupit. „Obě strany měly odlišné představy,“ řekl k tomu médiím tiskový mluvčí veřejnoprávní televize.
Tradičně byla udělena Cena Andreje Stankoviče navazující na Cenu samozvance, kterou Stankovič udílel sám za sebe a z vlastních peněz za mimořádný, leč – jak sám říkal – naší z velké části konformní filmovou kritikou přehlížený tvůrčí počin v oblasti kinematografie. Stankovičovi nástupci ocenili film Petry Všelichové Zločin jménem Katyň, který získal rovněž Cenu časopisu Dějiny a současnost za nejlepší dokument z oblasti humanitních a společenských věd na letošním Academia filmu Olomouc. Detektivní dokument Lucie Králové Ztracená dovolená, uvedený ve světové premiéře loni na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě, ocenila porota karlovarského festivalu jako nejlepší celovečerní dokumentární film. Nízký let Jana Šikla je prvním laureátem nově udílené Ceny Pavla Kouteckého.
Český sen vstoupil jako vůbec první český dokumentární film do amerických kin, čímž se přiblížil naplnění snu několika generací českých dokumentaristů, kteří toužili po americké filmové ceně. „Vždy jsem chtěl dostat Oscara, což se mi ale nepodařilo,“ posteskl si například před několika lety držitel nejrůznějších filmových ocenění Jan Špáta. Distribuce v amerických kinech je podmínkou, aby mohl být film nominován na Oscara.