Touha po světle
Napsal ve svých poznámkách ve festivalovém deníku na letošním MFDF Jihlava režisér Mike Hoolboom
Astronomové sestrojili obří teleskop,
aby nám přiblížili dvě zdánlivě
neslučitelné věci: původ všech věcí
a minulost všeho, čím jsme dnes.“
Nebeské roční doby a petroglyfy
vyryté v pouštních kamenech.
Přemýšlím, proč zrovna Chile.
Poetický hlas vypravěče říká, že
zdejší oblohu políbili Bohové? Pouštní
klima se zdá být ideální pro pátrání
po stopách minulosti a na jasné obloze
lze zahlédnout světlo tak vzdálené,
že hvězdy, jež je vyslaly do zřítelnic
teleskopu, mezitím dávno vyhasly.
V pohledu kameramana se roztančí
lžičky, vlaky sviští pouští Atacama
a oběti Pinochetova koncentračního
tábora se zlatě lesknou v hvězdném
prachu. Ženy prosívají pouštní písek
a pátrají po ostatcích svých blízkých.
Jako každá krása je i tato krása
srdcervoucí, snad až neúnosná,
navzdory impozantním záběrům,
které kameře nejvíc sluší. –
„Co vám zbylo z bratra?“ „Kousek nohy.
Ještě vězela v botě. Pár zubů. Dál jsem
našla kousek čela, nosu, skoro celou
levou polovinu lebky. I ten kousek
s dírou po kulce. Vyletěla tudy.“ –
Tak strašlivá je poetika vzpomínání.
Lidé znovu a znovu hovoří o represích
diktatury, o policistech, kteří jsou
vždy připraveni přitakat moci.
Tisíce lidí unesli, umučili a pohřbili
v masových hrobech v poušti.
Od slunce spálení pozůstalí neúnavně
sdělují své neúnosné pravdy
a ukazují vše, od čeho bychom
nejraději odvrátili zrak.
Napsal ve svých poznámkách ve festivalovém deníku na letošním MFDF Jihlava porotce světové soutěže Opus Bonum, kanadský režisér Mike Hoolboom, o filmu Patricie Guzmána Touha po světle, který byl na jihlavském festivalu uveden ve středoevropské premiéře a na začátku prosince byl oceněn Evropskou filmovou cenou za nejlepší dokumentární film.