DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Nenechte si ujít 10/2024Jeho tři dcery (2024). Zdroj Netflix

Nenechte si ujít

Nenechte si ujít 10/2024

14. 10. 2024 / AUTOR: Martin Šrajer

Na co se podívat doma, na co vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst a poslechnout? Přečtěte si tipy na říjen.

Filmy pro domácí kino

  • Film Altman (2014) je informativním průletem kariérou režiséra Roberta Altmana. Zohledňuje jeho oblíbená témata, specifickou práci s herci nebo vliv divadla na jeho tvorbu. Pustit si jej můžete na MUBI.

Z filmu <b><i>Bergman</i></b>. Zdroj Mubi

  • Na MUBI je v rámci hororového speciálu k vidění také kontroverzní kanibalské podobenství Claire Denis o intimitě, která nemá žádné hranice – Miluji tě k sežrání (2001).
  • Jedno z příjemných filmových překvapení loňského roku, vrstevnatá tragikomedie Alexandra Paynea Zimní prázdniny (2023), se objevilo na SkyShowtime. 
  • Dokument The Contestant (2023) o účastníkovi jedné z prvních japonských reality show, který se octl nahý v prázdném bytě a byl odkázaný pouze na to, co vyhraje v korespondenčních soutěžích, je teď k vidění na Disney+.

Z filmu <b><i>The Contestant</i></b>. Zdroj Hulu

  • Divácký hit karlovarského festivalu, dravou irskou komedii Kneecap (2024), ve které se z rapu stává prostředek boje za národní sebeurčení, do své filmotéky přidala KVIFF.TV.
  • Jeho tři dcery (2024) je bytové drama pro tři herečky, ve kterém mají největší váhu drobná ujišťující gesta a věty, které nezazněly. Bergman light. Nabízí Netflix.
  • Žánrovým překvapením na Netflixu je Rebel Ridge (2024) od Jeremyho Saulniera, který z pulpové historky à la Rambo dokázal s velkou efektivitou vysochat portrét systémové korupce.

<b><i>Rebel Ridge</i></b>. Zdroj Netflix

  • Na festivalu v Cannes mělo vloni premiéru francouzsko-švýcarské drama o vysoce inteligentní, neurodivergetní studentce matematiky Margueritin teorém (2023). Nyní je film na Maxu.

Videa

  • Podívejte se na trailer k dokumentárnímu portrétu hudebního skladatele Johna Williamse, který bude v listopadu k vidění na Disney+:
  • Šest let po Parazitovi se příští rok do kin konečně dostane další film Džun-ho Ponga, dlouho odkládané sci-fi Mickey 17:
  • Videoesej/rozhovor s Francisem Fordem Coppolou (jehož Megalopolis nyní vstupuje do české distribuce) probírá jeho oblíbené záběry, scény a postupy napříč jeho kariérou:
  • Cenné doplnění k jednostrannému pohledu českých veřejnoprávních a mainstreamových médií nabízí tato kolekce palestinských filmů natočených v letech 1967 až 1984 tamějšími filmaři.
  • První teaser k novému animovanému filmu Sylvaina Chometa, který je inspirován životem dramatika a filmaře Marcela Pagnola:
  • Guillermo del Toro během hodinového rozhovoru pro BFI mluví nejen o stop-motion animaci svého Pinocchia:
  • Letošní přehlídku Be2Can zahájil dobrodružný animovaný film Kočičí odysea, který do české distribuce vstoupí příští rok. Tady je první trailer:

Čtení

  • Jeden z mnoha nekrologů zpěváka, herce a politického aktivisty Krise Kristoffersona napsal Spencer Kornhaber pro The Atlantic.
  •  „Svět se tolik změnil a naše budoucnost není tak zářivá, jak se zdálo tehdy. Možná, že nyní nejsou nepřítelem nové technologie nebo nějaká okultní entita, ale my sami“, uvažuje režisér Kijoši Kurosawa v rozhovoru s Leonardem Goiem.
  • Rozhovor herečky a režisérky, sester Alby a Alice Rohrwacher. O krajině jejich dětství, společných projektech, podobnostech a odlišnostech.
  • Esej zamýšlející se nad pojetím genderu v tvorbě Pedra Almodóvara, kterou si teď můžete připomenout jeho retrospektivou na KVIFF.TV.

Pedro Almoddóvar. Zdroj KVIFF.TV

  • Siddhant Adlakha píše o globální rezonanci bollywoodského filmu Tulák (1951), který se kromě Indie stal hitem také v Číně, Turecku nebo Sovětském svazu.
  • Scénárista a režisér Aaron Schimberg v rozhovoru rozebírá svůj nejnovější film Jiný člověk, který uvádějí i česká kina. Popisuje nástrahy při zobrazování tělesných postižení i svou skepsi vůči filmu jako „stroji na empatii“.
  • Marianna Giusti pro Financial Times shrnula šestnáctileté pátrání jednoho právníka po tom, jak to doopravdy bylo s vraždou Piera Paola Pasoliniho.

Pier Paolo Pasolini během natáčení filmu <b><i>Evangelium sv. Matouše</i></b>

  • Esther Zuckerman pro New York Times hodnotí žalostnou úroveň současných filmových trailerů. 
  • S Albertem Serrou, který na letošní Ji.hlavě představí svá Osamocená odpoledne o kráse a krutosti koridy, si povídala Ela Bittencourt.

Z filmu <b><i>Osamocená odpoledne</i></b>. Zdroj MFDF Ji.hlava

Poslech 

  • Václav Marhoul a Jan Macola nabízejí hutné insiderské shrnutí toho, proč v současnosti prakticky nelze vyhrát Oscara, když na to nemáte peníze.
  • Na jihlavském festivalu bude uveden mj. americký dokument Odbory. Právě jemu se věnuje nejnovější díl podcastu časopisu Film Comment.
  • Jedním z nejpozoruhodnějších filmů letošního roku je Amerikánka Viktora Tauše. V podcastu Filmu a doby ji podrobně rozebírají Pavel Sladký a Jan Bergl.
  • Do distribuce se dostal i fascinující portrét fotografky Libuše Jarcovjákové Ještě nejsem, kým chci být. V podcastu Pitch o něm vyprávěla režisérka Klára Tasovská a producent Lukáš Kokeš.
  • Vznik webové série Vlastně se nic nestalo přiblížili v podcastu České televize režisér Jan Vejnar a scenáristka Darja Miková: