Nenechte si ujít 12/2023
Který hybridní dokument patří mezi nejlépe hodnocené filmy minulého roku? Znáte film Agnès Vardy o Vánocích a konzumerismu? A už jste viděli nový videoklip Paula Thomase Andersona? Tipy Martina Šrajera na prosinec jsou tu! Na co se podívat doma, na co vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst - vše na jednom místě.
Filmy pro domácí kino
- Nejnovější film Brandona Cronenberga, satirický body horor Inifinity Pool, se českým kinům vyhnul. Milovníci extrémních filmových zážitků jej mohou dohnat na platformě SkyShowtime.
- Do české distribuce se nedostala ani novinka Seana Bakera, hořká komedie o vysloužilém pornoherci Red Rocket. Film teď najdete na Netflixu.
- K výrazným debutům letošního roku patří britské drama Jak mít sex, které zvítězilo v sekci Un certain regard v Cannes a uvádějí jej česká kina. Režisérka Molly Manning Walker v něm zkoumá, jak těžké je pro ženy mluvit o nepříjemných sexuálních zkušenostech. Stejné téma zpracovala již svém krátkém filmu Good Thanks, You?, který je na MUBI.
- U příležitosti premiéry málomluvné romance Karaoke Blues, uvedené v listopadu i do české distribuce, se na MUBI objevila kolekce sedmi starších filmů Akiho Kaurismäkiho.
- Jedním z nejmrazivějších amerických filmů 60. let je Chladnokrevně, s dokumentaristickou věcností natočená adaptace slavného románu Trumana Capoteho. Ke zhlédnutí je na HBO Max.
- Na HBO Max nově najdete také trojici klasických filmů s Marlonem Brandem, Divocha, Štvanici a osmi Oscary oceněné odborářské drama V přístavu.
- Krátký animovaný film Měřítko o muži, který ztrácí smysl pro prostorové měřítko, byl natočen v české koprodukci a sbírá ceny na festivalech po celém světě. K vidění je na HBO Max.
- Černá kočka, Dracula, Frankenstein, Frankensteinova nevěsta, Mumie, Netvor z černé laguny... na SkyShowtime se na Halloween stylově objevilo několik klasických hororů studia Universal.
Videa
- Novinkou v českých kinech je estonský dokument Sestry z kouřové sauny, ve kterém sauna slouží jako safe space, kde mohou ženy všech generací sdílet své zkušenosti s patriarchátem.
- Palestinský filmový institut zveřejnil online kolekci filmů, které „oslavují krásu Gazy, jejího lidu, jejího boje a jejího přežití“. Některé jsou volně přístupné k přehrání.
- Podívejte se na trailer francouzského filmu Umění jíst a milovat, který získal v Cannes cenu za režii a momentálně je k vidění v českých kinech.
- Zhruba pět minut záběrů z nedokončeného projektu Agnès Vardy Christmas Carole z roku 1966 bylo restaurováno společností Ciné Tamaris a nyní je můžete zhlédnout na online videoplatformě Cinémathèque française.
- Jako skoro každý rok, i letos natočil Paul Thomas Anderson hudební videoklip, tentokrát k novému albu Thoma Yorka.
- K nejlépe hodnoceným titulům letošního roku patří režijní debut spisovatele a filozofa Paula B. Preciada Orlando, můj politický životopis. Hybridní dokumentární film čerpá z románu Virginie Woolf Orlando. Skoro 100 let starý příběh propojuje se zkušenostmi současných trans, nebinárních a genderqueer lidí. Film obdržel na Berlinale Zvláštní cenu poroty. Podívejte se na trailer.
Čtení
- Několik filmařů se rozhodlo stáhnout své filmy z programu festivalu IDFA v reakci na postoj festivalového vedení k izraelsko-palestinskému konfliktu. Hannah Strong pátrala po tom, jaké byly konkrétní důvody.
- Kameraman Erik Messerschmidt mluvil s Nickem Newmanem z The Film Stage o natáčení filmu Zabiják, který je dostupný na Netflixu.
- Rozhovor s Toddem Haynesem o hnutí New Queer Cinema, opakujících se tématech v jeho tvorbě nebo přijetí jeho nejnovějšího snímku May December, najdete na Vulture.
- Diváci se letos ve velkém vrátili do kin. Justin Chang se ve své eseji zamýšlí, proč kolektivní zážitky jsou a budou tak důležité.
- Přední feministická teoretička bell hooks kdysi napsala o filmu Malcolm X, který provokativně dává do souvislosti s apologetickými filmy o otroctví z 90. let, snažícími se ospravedlnit tuto krvavou etapu amerických dějin. Její text je nyní dostupný online.
- V rozsáhlém eseji pro Gagosian Quarterly zkoumá Carlos Valladares historii žánru romantické komedie a navrhuje vlastní kánon, který zahrnuje Ernsta Lubitsche, Billyho Wildera, Elaine May, Sofii Coppolu a další.
- „Je ve filmech dost sexu?“, zní úvodní otázka obsáhlé eseje o proměně filmové erotiky v posledních desetiletích.
- „Jak o jejích filmech mluvit nebo psát?“, ptá se Laura Staab ve svém zamyšlení nad Hudbou Angely Schanelec, která při množství dalších premiér v českých kinech trochu zapadla.
- Noah Gallagher napsal pro New York Times Magazine profil scénografa Jacka Fiska, který se podílel na filmech Davida Lynche, Terrence Malicka nebo Martina Scorseseho.
- „Forma je stejně důležitá jako samotný příběh.“ Režisér Joachim Trier a herečka Sandra Hüller si povídali o různých podobách filmového vyprávění.
- Simon Abrams si pro New Yorker povídal s Johnem Woo, mj. o tom, proč si dává pauzu od Hollywoodu a snaží se točit osobní žánrové filmy.
- Je Hajao Mijazaki socialista, marxista nebo dokonce ekoterorista? James Wham se v reakci na jeho poslední film Chlapec a volavka, uváděný nyní v českých kinech, snaží najít odpověď.