Nenechte si ujít 8/2023
Na co se podívat doma a co si (o audiovizi) přečíst. Tipy na srpen.
Filmy pro domácí kino
- Střízlivé investigativní drama Když promluvila sleduje reportérky New York Times Megan Twohey a Jodi Kantor, které rozkryly kauzu Harveyho Weinsteina a pomohly nastartovat hnutí #MeToo. Film německé režisérky Marii Schrader najdete na SkyShowtime.
- Na SkyShowtime se objevilo také výborně obsazené coming of age drama Armageddon Time (vloni soutěžilo v Cannes). Nesentimentální, melancholický film o dospívání v reaganovské Americe je založen na vzpomínkách Jamese Graye a napětí mezi konformismem společnosti a revoltou jednotlivce.
- Animovaný film Slepá vrba, spící žena, adaptující několik povídek populárního japonského spisovatele Harukiho Murakamiho, si můžete pustit na HBO Max. Nedlouho po Vzplanutí a Drive My Car se jedná o třetí snímek vycházející z Murakamiho krátké prózy.
- Život v Montaně není žádný med. Své o tom vědí opuštěné, izolované hrdinky komorní charakterové studie Jisté ženy, při jejímž režírování vycházela Kelly Reichardt z trojice povídek Maile Meloy. Film si pusťte na Netflixu. Třeba se mezitím v Česku dočkáme uvedení režisérčina nejnovějšího snímku Showing Up.
- Korporace Disney slaví sté narozeniny. Při té příležitosti na své streamovací platformě zpřístupňuje krátkometrážní filmy z prvních let své existence, například strašidelný muzikál Tanec kostlivců z roku 1929 nebo o čtyři roky novější grotesku Stavitel Mickey.
- Na MUBI uspořádali skromnou retrospektivu Davida Lynche. Vedle debutové Mazací hlavy zahrnuje mysteriózní thrillery Twin Peaks: ohni se mnou pojď a Lost Highway.
- Spontánní road movie Za jak dlouho začnou pejska pálit tlapičky když vystoupí na dálnici se do kinodistribuce nedostala. Hravou úvahu režisérky Anny Petruželové o cestách, cestování a taky o tom, jak najít cestu ven ze situace, kde jsme se jako společnost octli, si můžete užít alespoň na DAFilms.
Videa
- Videoesej věnovaná zvukovému designu ve filmech Christophera Nolana.
- Greta Gerwig představuje filmy, které ji inspirovaly při natáčení Barbie:
- Vincent D’Onofrio, Ethan Hawke a Isaac Butler si povídali o metodickém herectví.
- První trailer k epickému Napoleonovi od Ridleyho Scotta.
- Steven Soderbergh na svém webu nečekaně zveřejnil nový vědeckofantastický komediální seriál Command Z, který sám financoval. Podívat se na něj můžete za malý poplatek. Zde je trailer.
- Trailer k novému filmu Christiana Petzolda Afire:
Čtení
- Smysl filmové kritiky se postupně vytrácí. Vinou na tom nesou i distribuční společnosti (ty české nevyjímaje). Raději než novinářské projekce stále častěji pořádají pouze premiéry, kam zvou primárně influencery, u nichž se lze spolehnout, že budou o zhlédnutém filmu nadšeně, nekriticky mluvit a psát na sociálních sítích. Více píše The Guardian.
- „Nemám rád, když vám soundtrack říká, co si máte v každé chvíli myslet, přijde mi to trochu trapné…“ Jim Jarmusch se v rozhovor pro Believer rozpovídal hlavně o hudbě.
- Nový film Christophera Nolana toho má překvapivě dost společného s tvorbou Alaina Resnaise, jak si všiml mj. Glenn Kely v Decideru.
- Společnost Disney odstraňuje původní obsah ze svých streamovacích platforem. Důvod? Nebude muset tolik platit hercům a scenáristům a ušetří na daních.
- Stávkující herci a scenáristé se snaží zabránit křiklavé nerovnosti a budoucnosti, kde budou kreativní obory řízené umělou inteligencí, což se přímo či nepřímo týká každého z nás.
- Detailní rozhovor o vizuálních efektech v posledním filmu s Indianou Jonesem.
- Pohled do zákulisí natáčení životopisného velkofilmu Oppenheimer najdete na webu Washington Post.
- Proč se Christopheru Nolanovi stále vyplácí, že věří svým divákům a točí originální, intelektuálně náročné filmy?
- John Woo rekapituluje svou kariéru, popisuje rozdíly mezi natáčením v Hongkongu a Hollywoodu, mluví o úctě k práci kaskadérů i van Dammových narcistních požadavcích při natáčení Živého terče.
- „Uvědomila jsem si, že dochází k materializaci feministické filmové kontrakultury, která proměňuje diváckou zkušenost a zpochybňuje dějiny ovládané muži“, říká v rozsáhlém rozhovoru filmová teoretička Laura Mulvey.
- Alan Dean Foster, který pro knižní podobu adaptoval například Vetřelce nebo Hvězdné války, vysvětluje umění beletrizace hollywoodských blockbusterů.
- O významu stávajících hollywoodských stávek z pohledu zkušené scenáristky.
- Beatrice Loayza připomíná dílo francouzského filmaře Jeana Eustache. Restaurovaná verze jeho filmu Maminka a děvka byla uvedena na karlovarském festivalu.
- Překladu se dočkala krátká, v angličtině dosud nepublikovaná esej Piera Paola Pasoliniho. Věnuje se v ní Caravaggiovi.