Speciál MFDF Ji.hlava
Speciál k letošnímu 28. Mezinárodnímu festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava, který se koná od 25. října do 3. listopadu, a následně 14 dní online. Rozhovory, texty, programové tipy.
Podcasty
Marie Dvořáková. Svět mezi námi
„S Maruškou Tomanovou nás spojuje činorodost, neposednost. New York je specifické místo a ve filmu se zrcadlí příběhy všech lidí, kteří tam přišli něco dokázat, včetně mě,“ říká Marie Dvořáková o svém novém filmu Svět mezi námi, který je energickým portrétem fotografky Marie Tomanové. Snímek má premiéru v sekci Česká radost.
Nora Štrbová. keď som vošla dnu, bolo ťažké vyjsť von
„Jediné, co bylo dané, bylo konkrétní místo, kde se bude natáčet, a jeho kontext. Vzala jsem reálné prostředí a použila jsem ho jako jeviště pro fiktivní příběh, který je ale inspirovaný osobním příběhem naší rodiny,“ říká režisérka Nora Štrbová o svém snímku keď som vošla dnu, bolo ťažké vyjsť von, který soutěží v sekci Česká radost.
Ondřej Moravec. Křehký domov
„Emoce lidí jsou po projekcích někdy hodně intenzivní, nejen co se týká Ukrajiny, ale i vztahu k domovu,“ říká Ondřej Moravec o VR filmu Křehký domov, který soutěžil na festivalu v Benátkách a nyní se na Ji.hlavě uchází o Českou radost.
Petr Michal. Kamera Tortura
„Kamera Tortura je záznamem nemožnosti dialogu. Film nemůže vyřešit všechny problémy světa, ale kdyby nebylo tohohle experimentu, asi bych otci neporozuměl,“ říká režisér Petr Michal o filmu Kamera Tortura, který má premiéru v sekci Česká radost.
Zora Čápová. Reportáž psaná na benzínce
„Co jako dokumentaristka považuju za eticky nejhorší a zároveň nejsnazší, je někoho zesměšňovat,“ říká režisérka Zora Čápová v souvislosti s filmem Reportáž psaná na benzínce, který má premiéru na festivalu v Jihlavě. Ve filmu sleduje novinářku magazínu Respekt Ivanu Svobodovou, která píše reportáž o dezinformační scéně.
Martin Ryšavý. Já, herec
„Průnik fiktivního a reálného je vždycky hraniční a něčím, co je na hranici šílenství. Tohle prolnutí zázračného a děsivého je tematizované ve hře, o které jsem točil, a zároveň se to během natáčení i stalo,“ říká režisér Martin Ryšavý o svém novém dokumentu Já, herec.
Marek Šulík. Prezidentka
„Co je empatičtější než to, že prezidentka 25 sekund objímá člověka, který přišel o nejbližší kamarády,“ říká Marek Šulík o filmu Prezidentka, který zahajuje letošní festival dokumentárních filmů v Jihlavě.
Benjamin Tuček a David Čálek. Válečný zpravodaj
„Doufáme, že náš film přispěje k tomu, že budou lidé nejen víc poslouchat Martina Dorazína, ale že se budou věnovat otázce boje za svět, kde se dá dýchat,“ říkají režiséři snímku Válečný zpravodaj.
Peter Kerekes. Je to ve hvězdách
„Stále nevěřím v astrologii, ale věřím v Lucianu,“ říká režisér filmu Je to ve hvězdách, který měl premiéru v Benátkách a nyní soutěží v sekci Česká radost na Ji.hlavě.
Martin Páv, Nicolas Kourek. Dajori
„Vytváříme napojení mezi divákem a protagonisty tím, že je vnímáme jako běžnou českou rodinu. Snažili jsme se tak o destigmatizační účinek filmu,“ říkají režiséři filmu Dajori, který soutěží na MFDF Ji.hlava.
Zuzana Piussi. Pachová stopa
„Divím se, proč filmaři dělají filmy jako anestezii,“ říká Zuzana Piussi v rozhovoru pro dok.revue magazín. Bavili jsme se ale především o jejím novém filmu Pachová stopa.
Roman Ďuriš. Fakír
„Hodně lidí vůbec netuší, jak žijí lidé na malých městech a vesnicích. A když nemají zkušenost s domácím násilím, přijde jim to brutální,“ říká režisér Roman Ďuriš o jeho snímku Fakír, který má premiéru na Ji.hlavě v rámci sekce Česká radost.
Ondřej Vavrečka. Lišejníky
„Aby lišejníky člověk viděl, musí se zastavit, sehnout a přiblížit. A to je akt pokory,“ říká režisér Ondřej Vavrečky, jehož nejnovější snímek Lišejníky měl světovou premiéru na festivalu CPH:DOX a teď jej můžete vidět na Ji.hlavě v sekci Česká radost.
Kinetopsie. Tomáš Svoboda
„Nejedná se o legrační výlet do 90. let, kde se budeme posmívat, jak chodili lidé oblečení, ale film o tom, jak naivně se chováme dnes,“ říká režisér Tomáš Svoboda o svém filmu Kinetopsie.
Recenze
Odposlechy. Neznámí vojíni volají domů
Od začátku ruské invaze na Ukrajinu odposlouchávají tamější bezpečnostní síly mobilní komunikace ruských vojáků, nahrávají je a zveřejňují online. Režisérka Oksana Karpovych je sestříhala v silný filmový zážitek, který je nejen svědectvím o zvěrstvech války, ale také studií procesu systematické dehumanizace. Překlad recenze Margarety Hruza z Modern Times Review.
Co rozpustí Jablečný ocet?
Hravý a drzý dokument, doprovázený charismatickým hlasem herečky Siân Phillips, nabízí neotřelý pohled na antropocén, éru lidského vlivu.
Rozhovory
Ji.hlava je ekosystém otázek, kterými žijeme
Je festival ostrov? K jakým filmům a osobnostem se letos MFDF vrací? A které obrazy se dramaturgům vryly do paměti? O letošním programu Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava jsme si povídali s ředitelem festivalu Markem Hovorkou, programovým ředitelem Petrem Kubicou a dramaturgyní experimentálních sekcí Andreou Slovákovou.
Vít se ptá Filipa, Filip se ptá Víta
Vít Klusák a Filip Remunda se setkali, aby si k příležitosti 20 let od premiéry Českého snu a velké retrospektivy na Ji.hlavě popovídali o tom, co je žene, co je štve, i co je námět jejich snů.
Nejlepší dokumentární kniha roku. Jestli mám zemřít, ať je to příběh
Téměř rok uběhl od momentu, kdy izraelská vojska vstoupila na území Pásma Gazy. V reakci na utrpení místních obyvatel vytvořila skupina autorů a autorek sborník Jestli mám zemřít, ať je to příběh. Rozhovor jsme vedli se dvěma autory, Yarou Abu Aatayou a Yasarem Abu Ghoshem.
Laila Pakalnina. Nepotřebuji přidávat hudbu, je v obrazech samotných
Jaký výchozí bod nabízí konečná zastávka autobusu? Dokumentární snímek Konečná režisérky Laily Pakalniny se doslova točí kolem času. Na letošní Ji.hlavě soutěží v mezinárodní sekci Opus Bonum.
Téma
Experimentální film je často nevyhnutelně politický
Fascinace jsou sekcí experimentálních dokumentů uváděných na festivalu MFDF Ji.hlava, které každoročně mapují nekonvenční, avantgardní způsoby autorského vyjádření při ztvárňování reality. Letošních dvacet čtyři snímků spojuje téma dystopických vizí a obav z neutěšené budoucnosti. Jsou naléhavými osobními i politickými úvahami nad environmentální krizí, vytěžováním nerostných surovin i lidské práce.
Máme svoj film! Obrazy Slovenského štátu
Sekce Máme svoj film! Obrazy Slovenského štátu ve čtyřech kolekcích představuje reprezentativní výběr dobové produkce. Dva výběry kulturních filmů doplňují příznačné ukázky z týdeníků. Další dvě kolekce představují jednak dvojici filmů, na kterých se režijně či redakčně podílel I. J. Kovačevič, jednak poválečné „účtování“ a kritický obraz slovenského státu v druhé polovině 40. let.
Audiovizuální umění se zjeví mimo plátno
Sekce tvorby ve virtuální realitě letos opět představí nejnovější prostorová díla, která zobrazují reálné příběhy či postavy, a vytváří tak imerzivní dokumentární zážitky. V nabídce budou jak interaktivní instalace, tak 360° filmy uváděné ve VR kině. Spojuje je téma putování a velkých přesunů - od mytologických poutí až po současné humanitární, ekonomické i klimatické uprchlíky.
Archeologie umělé inteligence
Retrospektiva výpočetního filmu upozorňuje na díla, která pracovala se způsoby tvůrčího myšlení, jaké v současnosti využíváme při práci s nástroji umělých inteligencí. A také s postupy použití přepočtů či předem určených a vypočítaných vztahů mezi jednotlivými výrazovými prostředky, obsahovými motivy či obrazovými a zvukovými složkami.
Tsai Ming-liang. Liminální božstvo kinematografie
Režisér Tsai Ming-liang patří již několik desítek let k oslavovaným autorským osobnostem z okruhu hraného uměleckého filmu. Jihlavský festival ho ale představí jako radikálního dokumentaristu.
---
Sledujte nás také na našem Facebooku a Instagramu, kde budeme během Ji.hlavy zveřejňovat tipy na filmy u video-rozhovory s tvůrkyněmi a tvůrci.