Festivalová minuta

den třetí, Mike Bonanno


 

Masterclass: Mike Bonanno

Přímo po projekci filmu Yesmeni se bouří následovala masterclass vedená jedním z tvůrců filmu Mikem Bonannem. Bonanno začal svůj programový blok jak jinak než netradičně, a to slovy: „Nevím, co je masterclass, ale určitě to musí zahrnovat karaoke.“ Neponechal nic náhodě a na úvod své lekce nažhavil posluchače písní z muzikálu o ropě Up Came Oil. Neohroženě se k němu připojil také Filip Remunda, jenž se ujal moderování a samozřejmě i nadšení diváci. Celá masterclass pak měla v podstatě podobu příjemné debaty mezi Bonannem, Remundou a diváky. Bonanno nejprve přiblížil genezi filmů z produkce Yesmenů a zajímavé situace, které během produkce zažil. Přiznal, že jejich práce není tradiční filmařinou, ale spíše provokací a jistým druhem  propagandy. Ostatně k natáčení se údajně dostali do určité míry náhodou. Šlo vlastně o jakýsi samovolný proces, kdy po několika akcích začali natáčením videí a díky práci s různými médii se postupně seznamovali s filmaři. Když na jednu ze svých akcí přizvali svého kamaráda-kameramana, napadlo je, že by z toho byla skvělá scéna ve filmu, a tak v natáčení pokračovali. První film The Yes Men vznikal bez scénáře a za pochodu.

Celá diskuze se točila nejen kolem filmů, ale dotkla se i širších témat, jako je hnutí Occupy Wall Street, morální a etické zásady, možnosti změny systému atd. Bonannovým cílem dle jeho slov není jen přesvědčit lidi, ale i ocenit a povzbudit jiné aktivisty. Ačkoli došlo také na vážná témata, masterclass skončila s nadějí v pozitivní obrat celosvětové situace. Proměna si však žádá také naše zapojení, snahu a aktivní účast.

Veronika Jančová




F3.16DOK.REVUE
28. 10. 2016


z aktuálního čísla:

Situační recenzeUniverzity a svobodaNový dokument Víta Janečka a Zuzany Piussi Univerzity a svoboda zachycuje v průběhu sedmi let svého vzniku neuralgické body českých vysokých škol, přičemž mnohdy přizve do debaty i světové odborníky, například Noama Chomského či Jeffereyho Bealla, tvůrce tak zvaného Beallova seznamu predátorských časopisů.Kamila BoháčkováNový filmO nevěře jako o zrcadle nás samýchVizuální umělkyně Barbora Jíchová Tyson, žijící už sedmnáct let v Americe, letos dokončila svůj první celovečerní snímek Hovory o nevěře, který měl světovou premiéru na festivalu dokumentů Sheffield Doc/Fest 2019 v Anglii. Tato esejistická koláž je podle autorky pohledem na humanitu, která nastavuje zrcadlo nám všem. Barbora Jíchová TysonTémaKdo bude hlídat hlídače?Otázka fungování nezávislých médií veřejné služby nabývá v naší krajině na důležitosti. Příspěvkem do debaty o tom, jaká by měla veřejnoprávní média být, je i koncepce jejich mediálních rad, které mají právě onu nezávislost zaručovat. Děje se tak? A co to o nás vypovídá?Petr MinaříkSportDvě podoby autenticity v dokumentuJaké jsou možnosti práce dokumentaristy s protagonistou? To bylo hlavní téma masterclass českého režiséra a kameramana Lukáše Kokeše a chorvatské střihačky Sandry Bastašićové, která pod záštitou East Doc Platform probíhala v rámci letošního festivalu Jeden svět. Ukázalo se, že klíčové je pojetí režijního přístupu a autenticity.Martin SvobodaBáseňPriceBáseň Andrey SlovákovéAndrea SlovákováRozhovorSám sebe překvapitDokumentární road movie Martina Marečka Dálava o vztahu otce a syna i o vzdálenosti, která nás dělí od těch ostatních, je na rozdíl od předchozích společensky angažovaných filmů tohoto tvůrce dílem intimním. V Marečkově pojetí se však intimní rozměr příběhu stává hlubinnou úvahou o prazákladu rodinných vztahů. Marek Hovorka, Petr Kubica, Kamila BoháčkováNová knihaJak se dělá dokumentAndrea Slováková popisuje koncepci připravované knihy Jak se dělá dokument, která na základě rozhovorů s českými a slovenskými dokumentaristy a dokumentaristkami mapuje, jak vznikají různé typy dokumentů, a představuje tak výrazné tvůrčí metody a autorské přístupy.Andrea SlovákováÚvodníkKdyž intimní je světovéO dokumentech s přesahemKamila Boháčková