DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Be clear, be crisp and direct

Blog

Be clear, be crisp and direct

26. 1. 2017 / AUTOR: Andrea Hanáčková
Rozhlasová teoretička Andrea Hanáčková zve na dvoudenní workshop Jak vyprávět rozhlasové příběhy, který v polovině února povedou esa evropské rozhlasové tvorby Simon Elmes a Edwin Brys

Titulek pochází od Simona Elmese, donedávna uměleckého šéfa sekce dokumentů BBC. Tento šedovlasý britský gentleman nechybí na žádné z velkých evropských akcí, které svolává evropská vysílací unie (EBU) nebo mezinárodní konference featuru (IFC). Druhým takovým chlapíkem je Edwin Brys, Belgičan, jehož mentoringem prošli za posledních dvacet let téměř všichni evropští dokumentaristé mladší generace. Tihle dva povedou dvoudenní worskhop o storytellingu v auditivním médiu. 15. a 16. února 2017 tak bude Český rozhlas hostit opravdu velkorysý podnik s celebritami svého oboru.

Česká bilance 2016

Když jsem před půlrokem zveřejnila blog o svých dojmech z The International Feature Conference, přistály mi v e-mailu dvě reakce z Českého rozhlasu. Obě slušné, obě důrazné a nesouhlasné. Proč píšu, že česká rozhlasová dokumentaristika poněkud zaspala? Jak vzniká dojem ne-spolupráce mezi tuzemskými tvůrci? Co by mělo prokázat pronikání českých štik do mezinárodní bystřiny rozhlasové non-fikce?

Od té doby žertem říkám šéfdramaturgovi rozhlasových dokumentů Danielu Moravcovi, že dělá všechno proto, aby mi dokázal, že jsem v květnu 2016 neměla pravdu. Podařilo se prosadit sérii dokumentů na nejposlouchanější Radiožurnál. Zatím, pravda, jen o novodobém hrdinství českých olympioniků, lze ale doufat, že se to třeba Radiožurnálu zalíbí a sáhne i po významnějších tématech. Na sklonku léta se podařilo historicky první vysílání českého dokumentu na BBC (Yusra plave o život). Dokument Brit Jensen Velký plán byl zmiňován jako „pátý nejlepší“ na prestižní evropské přehlídce Prix Europa. Český rozhlas se úspěšně účastnil Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava a zapojil se do mezinárodního projektu příběhu zpoza železné opony Told UnTold. Dokumentaristice je věnována velká část posledního časopisu Svět rozhlasu. Byla započata nová dokumentární řada Ivana Studeného na rádiu ČR Plus, jiný nový cyklus dokumentů s názvem Dokuvlna rádia Wave budou garantovat Brit Jensen a Jiří Slavičínský. Předzvěstí rozhodně největší události roku 2018 – první konferenci featuru, kterou bude hostit Český rozhlas, je v perexu zmíněný workshop pánů Elmese a Bryse. Je zjevné, že dramaturgyně Eva Nachmilnerová, česká zástupkyně ve výboru EBU Feature Group pracuje nenápadně, ale velmi usilovně na tom, aby se renomé českého dokumentu zvedlo.

Storytelling

Simon Elmes je producent ze staré školy. Rozhodně ještě stříhal dokumenty na pásech, ohmatal si natáčení na DAT kazety i minidisc. Když na berlínském fóru Prix Europa diskutoval s mladšími producenty o natáčecích technologiích a o tom, jak se kvalita a intenzita reportážního zvuku projevuje v celkovém soundu dokumentu, přirovnal svou pozici k pozorovateli rušného nádraží. Kolem projíždí velikou rychlostí vlaky nadupané nejnovějšími technologickými vynálezy a on se jen udiveně dívá, kam se všichni tak ženou. Podstatou totiž pro něj zůstává umění, které nenahradí ani nejcitlivější mikrofon, ani parta zvukařů snímající z deseti úhlů třeba přístav v dešti – umění vyprávět příběh. Zatímco v českém prostředí ještě pořád vnímám více natažené ruce dramaturgů, které neváhají sáhnout i po méně atraktivním námětu a zkouší z něj něco vykřesat, v Británii samozřejmě tento převis poptávky neplatí – pro BBC chce natáčet každý a práce s příběhem tady začíná už schopností dobře popsat záměr. O pitchingu mluví producenti evropských rádií poměrně často a na různých workshopech trpělivě učí zájemce, jak napsat dobrý námět, jak zaujmout producenta a získat jeho pozornost a peníze. Následný vývoj příběhu, způsob, jak je příběh vyprávěn, budování charakteru jednotlivých postav, práce se zápletkou a zvratem v ději, to jsou kategorie, které přebírá dokument od fikčních žánrů a ty nejlepší evropské featury se obvykle vyznačují opravdu bravurním vyprávěním, které snese srovnání s napínavou detektivkou, lyrickou povídkou nebo dechberoucím líčením soudního procesu. O tom všem bude Elmes v Praze mluvit se zkušeností a kritérii znalce špičkové produkce BBC – blázen, kdo by si to nechal ujít.

Trojice vpravo: česká rozhlasová dokumentaristka Eva Nachmilnerová, Simon Elmes a Edwin Brys, zdroj: IFC

Mistrovská škola featuru

Podobně inspirativní bývají debaty s Edwinem Brysem. To on stojí na začátku myšlenky mistrovské školy rozhlasového featuru, unikátního projektu, díky němuž už více než deset let funguje koučink a intenzivní spolupráce začínajících tvůrců s těmi nejzkušenějšími. Na dobrovolnické bázi si dokumentaristé z celého světa vyberou libovolného začátečníka a pracují s ním na námětu, společně poslouchají pracovní verze dokumentu, účastní se intenzivních debat celé skupiny a nakonec stráví několik dní ve studiu. Z České republiky prošli touhle školou například Jiří Slavičínský, Jarka Haladová, Jana Jirátová Ptačinská, Lenka Papřoková (poslední jmenovaná svou zkušenost popsala i ve své diplomové práci). Je to Edwin Brys, který stojí na začátku všech debat o zamýšlených featurech, Edwin hraje roli tvrdého oponenta i laskavého podporovatele, je dramaturgem i produkčním poradcem všech účastníků mistrovské školy. Mne osobně Edwin uváděl před lety do kontextu odborné literatury o tématu radio studies a ochotně mne vždy v pravou chvíli přistrčil k vhodnému evropskému kolegovi, který mi měl co říci k mému pořadu, nebo k tématu, které mne aktuálně v kontextu rozhlasové dokumentaristiky zajímalo. Podobnou zkušenost s ním má každý, kdo se kolem Edwina mihnul a je tedy nanejvýš inspirativní poslouchat, co si myslí třeba o stále kontroverzním tématu „ego documentary“, jak vnímá hudbu, zvuk, scény a atmosféru rozhlasového featuru a jak vidí současnost a budoucnost české rozhlasové dokumentaristiky.

Začátky

Dvoudenní workshop bude zaměřen výsostně prakticky, bude možné konzultovat i vlastní tvůrčí záměry, jistěže se na cokoli ptát. Povzbuzení pro všechny, kdo by váhali s účastí: na loňské The International Feature Conference jsem byla velmi pochválená za strhující začátek svého dokumentu Pavilon M. Protože jsou tato setkání koncipována jako přátelská dílna a debatní prostor, neváhala jsem prozradit, jak těch několik prvních minut vzniklo – inu, režisér Radim Nejedlý se právě vrátil z podobného workshopu, byl nabitý vědomostmi, energií a chutí k experimentu a naplno to „rozbalil“ právě v úvodních minutách mého dokumentu. Myslím, že je to přesný obraz toho, k čemu jsou podobná setkání výsostně užitečná a proč by žádný vážný zájemce o rozhlasový dokument neměl v únoru v pražském studiu RS2 chybět.


JAK VYPRÁVĚT ROZHLASOVÉ PŘÍBĚHY

15. a 16. února 2017 ve studiu RS 2 v budově Českého rozhlasu, Vinohradská 12, Praha

středa 15. února 2017

10:00 – 11:30 | “Everything has been said but not by me.” (Edwin Brys, Belgie)
11:30 – 12:00 | pauza
12:00 – 13:30 | Dramaturgy and Storytelling (Simon Elmes, Velká Británie)
13:30 – 14:30 | oběd
14.30 – 16:00 | Caught in the act. The importance of  scenes (Eva Nachmilnerová, Český rozhlas)
16:00 – 16:30 | pauza
16:30 – 18:30 | How I did it. (Edwin Brys, moderace Eva Nachmilnerová) | Poslech a analýza dokumentu Luca Haekense and Edwina Bryse “Everyday something disappears”  (ocenění na soutěžích Prix Italia, Prix Futura a Premios Ondas)
 
čtvrtek 16. února 2017

09:00 – 10:00 | Digital Storytelling and Visual Radio (Simon Elmes)
10.00 – 11:00 | Music in Features. Or not? (Eva Nachmilnerová, Edwin Brys)
11:00 – 11:30 | pauza
11:30 – 12:45 | Czech Features.  Looking back and looking forward. (Simon Elmes, Eva Nachmilnerová a Edwin Brys)

Vstup zdarma, bez přihlášek.

>> Událost na