Báseň
Poznámky ke Kapitálu
Sergej Michailovič Ejzenštejn
12. X. [1927]
Rozhodnutí zfilmovat „Kapitál“
podle scénáře Karla Marxe
je pevné — je to jediné možné
formální východisko. (...)
4. IV. [1928]
(...) V souvislosti s „Kapitálem“
se musí zřídit oddělení pro
„původce podnětů“, tzn. oddělení
pro cílově orientované materiály.
Tak jako tento Blejmanův úryvek
uvádí cílené prvky pro patetiku
„Kapitálu“ (řekněme pro poslední
kapitolu — pro dialektickou
metodu v praxi třídního boje).
(...) Něco takového se vyskytuje
již ve spisech B. Gusmana:
„... Řeč filmu má tu zvláštnost, že
pro „sehrání“ nějaké skutečnosti,
která je podle své délky bezvýznamná,
potřebuje výrazně větší
počet tvůrčích prostředků, než
je tomu u ostatních druhů umění.
To, co je v literatuře možné
shrnout pomocí několika slov,
se na plátně líčí s pomocí celé
řady scén, někdy dokonce epizod,
které v rámci filmu zaberou
velký prostor. (...)“
(...) Protože když půjdeme dál,
přijdeme na to, že celý „Kapitál“
— kromě sledování vůní Egypta
(sic) — může být „vytvořen“
ve studiu. (...)
7. IV. [1928], 1.30 hod.
Je nutná jedna kapitola
pro materialistické pochopení
„duše“.