Producenti o debutech
Jihlavský Industry program zve každý rok do Ji.hlavy nadějné začínající producenty a producentky. Absolvují zde řadu setkání a vyměňují si zkušenosti s vývojem uměleckého dokumentu. Několika z nich jsme se zeptali na jejich zkušenost s debutem – vyplatí se, z hlediska producenta, pracovat se začínajícím režisérem? Otázku jsme položili také „zasloužilým“ producentům Hance Třeštíkové a Jordi Niubó, kteří působí v Čechách.
Hanka Třeštíková – účastnice Emerging Producers v roce 2012, která se podílí na produkci filmů Heleny Třeštíkové (Soukromý vesmír, 2012).
Já jsem za poslední čtyři roky pracovala na dvou debutech, přičemž první z nich byl zároveň i debutem pro moji producentskou práci. V současnosti pracuji vedle zaběhlých autorů i s dalšími dvěma debutanty. Beru to tedy spíš jako výzvu. Zajímá mne téma, zkušenosti autora až v druhé řadě.
Obecně si myslím, že na poli dokumentu mají debutanti lepší podmínky než u hraných nebo animovaných filmů. Nezřídka se stane, že absolventský film studenta katedry dokumentu je i jeho profesionálním debutem. Přijde mi to v pořádku. Zároveň si myslím, že díky dlouhodobým aktivitám IDF a MFDF Ji.hlava je zde pro dokumentaristy více možností pro vzdělání a networking než třeba v oblasti hrané režie.
Rebecca Houzil – francouzská producentka, která produkovala například debut Les âmes dormantes (Spící duše, 2013), který byl představen v Ji.hlavě v sekci Mezi moři.
Otázka, je-li režisér debutant, pro mě není určující. Nejdřív ze všeho se ptám: Cítí režisér či režisérka opravdovou nutnost, silné pnutí natočit film? Pokud mi připadá, že ano, pokusím se mu pomoci jeho touhu proměnit do filmu a předat ostatním. Naše role je u debutantů často výraznější a důležitější. Pokud jde o financování, jsou debuty o dost obtížnější.
Viva Videnovič – slovinská producentka, která produkovala například film Every True Poet (2014).
Na prvním místě u mě není režisér, ale obsah. V tom se s Rebeccou neshodnu. Ale stejně jako pro ni, ani pro mne není to, že se jedná o debut, důležité. Souhlasím také s tím, že proces práce na debutu je rozhodně jiný. Autoři často potřebují více otevřít perspektivu a také se mohou snadno ztratit. Někdy s debutanty nejprve děláme krátkometrážní film.
Opři žebřík o nebe
Alba Mondéjar Marquez – španělská producentka, která připravila mj. dokument Letters to Maria (2014).
Vždy jde především o otázku komunikace. Pro mě je práce s debutanty osvěžující v tom, že jsou více otevření diskuzi. Zavedenější režiséři již nejsou tak přístupní. Nedá se říci, že by práce s debutanty byla více tvůrčí, ale rozhodně probíhá jinak.
Jordi Niubó – producent z produkční společnosti i/o post, která se podílela mimo jiné na filmu Opři žebřík o nebe (2014), který je zařazený do soutěžní sekce Česká radost.
Debutům se rozhodně nebráníme, debutanty naopak rádi podporujeme. Prakticky od začátku existence naší společnosti i/o post tomu tak bylo, a že to bylo správné rozhodnutí, myslím potvrdí krátký výčet debutů, na kterých jsme se podíleli: Pusinky (Karin Babinská, 2007), Lištičky (Mira Fornay, 2009), Vendeta (Miroslav Ondruš, 2011), Poupata (Zdeněk Jiráský, 2011).
Sami jsme filmaři (dva režiséři a kameraman) a uvědomujeme si, že začínat není lehké. Pomoc v začátku má zásadní význam – nejen pro projekt samotný, ale i pro ty následující. Jestliže se přirovnává vznik filmu k „porodu“ a film k dítěti, tak náš vztah k němu je na úrovni prarodiče, který si vybuduje k dítěti emocionální vazbu a úzkostlivě vnímá první životní kroky vnoučete.