DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

FB

IG

CSEN
12 tipů z Jednoho světa

Nenechte si ujít

12 tipů z Jednoho světa

10. 3. 2025 / AUTOR: Martin Šrajer

Švédské pouliční gangy, svědectví z Gazy, moderní vztahy v Číně, důsledky práce ve skladu miliardové společnosti i intervenční portrét Prahy. Co nabízí letošní Jeden svět?

Deník z černé skříňky (sekce Ženský pohled): režisérka a filmařka Shiori Itō se v Japonsku stala tváří hnutí #MeToo, když se rozhodla medializovat případ vlastního znásilnění mužem napojeným na japonského premiéra. Film nominovaný na Oscara zachycuje její boj za spravedlnost. O přístupu japonské společnosti k sexuálnímu násilí dobře vypovídá fakt, že větší kontroverzi než samotné znásilnění tam v současnosti budí autorčino využití obrazových a zvukových materiálů, které usvědčují pachatele. 

G - 21 scén z Gottsundy (sekce Mužská existence): syrové scény ze života švédských pouličních gangů jsou zároveň osobní reflexí režiséra, který se filmem vrací do míst svého mládí a přemýšlí, nakolik jsou různé mužské role předdefinované společností.

Gaza v bodě nula (sekce Máte právo vědět): pestrá kolekce 22 krátkých filmů z Gazy, natočených relativně nedávno tamějšími filmaři a filmařkami, žijícími v permanentním strachu, jestli se dožijí zítřka. Zdrcující obrazy destrukce a totální neúcty k životu, při kterých se bezmoc střídá s nadějí, že alespoň pár lidí po zhlédnutí prozře, skládají dohromady jedno z nejnaléhavějších dokumentárních svědectví současnosti. 

Krotitelka milenek (Mezinárodní soutěž): film, který svým stylem výstižných statických kompozic připomíná loňský slovenský dokument Je to ve hvězdách. Vypráví o podnikatelce, jež lidem ale nepomáhá najít štěstí, nýbrž rozbít mimomanželský poměr a obnovit partnerské pouto. Neodsuzující film o absurditě čínského kapitalismu a moderních vztahů.

Na pokraji (sekce Hledání svobody): špatně placená práce v obřím skladu bilionové společnosti nemusí znamenat jen stres, ale i smutek, rezignaci a únavu materiálu, kvůli které člověk zůstává zaseklý na místě a zapomíná, kým je, když nepracuje. Jako hrdinka tohoto odměřeného, v detailech přesného britsko-portugalského sociálního dramatu.

Otázka budoucnosti (sekce Slovenská cesta): spolu s Tou druhou druhý výborný dokument o maturantech stojících na rozcestí. Tento v sobě má víc politiky a skepse, protože vypráví o studentech a studentkách jednoho soukromého bratislavského gymnázia, na něž se minimálně liberální část dospělých dívá jako na naději dnešního Slovenska. Sami ale nevidí důvod, proč v zemi, jejíž vývoj v jejich očích míří spíš zpátky do minulosti, než do 21. století, zůstávat.

Sulejmanův příběh (sekce Hledání svobody): hektických 48 hodin ze života ekonomického migranta v Paříži, který nemá nic jisté, včetně toho, zda bude mít večer kde složit hlavu. Francouzské sociální dokudrama natočené s naléhavostí thrilleru nám dává z první ruky zakusit odlidštěnou a vysilující realitu zakázkové ekonomiky.

Šedá zóna (sekce Slovenská cesta): „Z velké lásky velká úzkost“. Obnažující filmový deník slovenské režisérky Daniely Meressy Rusnokové je současně formálně rozmanitou esejí o křehkosti života a nejistotě, v jaké se nacházejí matky předčasně narozených dětí, často osamělé a přehlížené jak zdravotním, tak sociálním systémem.

Ta druhá (Česká soutěž): Johanu čeká maturita, osmnácté narozeniny a řidičák. Už je připravena vzlétnout. Pocit zodpovědnosti za mladší sestru s atypickým autismem ji ale drží při zemi. Vzácným pochopením a ohleduplností prostoupený dokument o dospívání a sourozenecké lásce obratně využívá postupů z hrané kinematografie – ať jde o výstavbu příběhu, nebo stylistické prostředky napojující nás na subjektivní vnímání protagonistky.

Veřejně prospěšné práce (Česká soutěž): Vladimír Turner natočil intervenční portrét města, které přestalo být místem pro život a stalo se hřištěm developerů a populistických politiků, neschopných a neochotných řešit nedostupnost bytů nebo nepřátelskost veřejného prostoru ke komukoli jinému než autům. Sympaticky energický, naštvaný a potřebný film.

Z filmu <b><i>Veřejně prospěšné práce</i></b>. Zdroj publicservice.art

Zpověď (sekce Slovenská cesta): konfesní, šeptem vyprávěný film mladé filmařky, vlekoucí s sebou životem trauma spojené s církví. Zprvu subtilní, intimní introspekce jde emočně v katarzním závěru, kdy dochází na titulní zpověď (která je zároveň konfrontací), až na dřeň.

Z filmu <b><i>Zpověď </i></b>. Zdroj Jeden svět

Žádná jiná země (sekce Hledání svobody): extrémně znepokojivé, Oscarem čerstvě oceněné deníkové svědectví o násilí, kterého se izraelská vláda za pasivního přihlížení zbytku světa dopouští na civilním palestinském obyvatelstvu. Pohled na izraelsko-palestinský konflikt z perspektivy, jejíž existenci si velká část české společnosti odmítá vůbec připustit.