Jak to vidí kritika? 1/2022
Na stránkách dok.revue najdete od roku 2020 hvězdokupu, v níž čeští filmoví kritici a české filmové kritičky (a také jedna slovenská filmová kritička) udílejí aktuálním českým i světovým dokumentům počet hvězdiček, podle nichž díla hodnotí. V první hvězdokupě roku 2022 najdete na pomyslných předních příčkách zejména snímky Milý tati a Bratrství. Poprvé tentokrát kritici a kritičky hodnotili také vybrané české audio dokumenty.
Filmy | Audio dokumenty | Archiv | Profily
Filmy
Legenda: Nejméně je 1 hvězdička, nejvíce 5 hvězdiček a hvězdy se dají půlit. Pokud je políčko proškrtnuté, kritik či kritička se vzdal/a hodnocení filmu (v případě slovenské kritičky Márie Ferenčuhové hraje roli také horší dostupnost některých snímků na Slovensku).
Hodnocené filmy
Síla
→ ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: rozhovor s Martinem Marečkem
Bratrství
→ čtěte více: text režiséra o filmu
→ čtěte více: rozhovor s Francesco Montagnerem
Jak jsem se stala partyzánkou
→ čtěte více: text režisérky o filmu
→ čtěte více: článek Janise Prášila
Milý tati
→ čtěte více: rozhovor s Dianou Cam Van Nguyen
→ čtěte více: článek Tomáše Stejskala
Lidi krve
→ ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: rozhovor s Miroslavem Bambuškem
Očitý svědek
→ ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: rozhovor s Jirkou Havelkou
Nebe
→ čtěte více: text Tomáše Etzlera a Adély Špaljové o filmu
Hlasy pro prezidenta
→ čtěte více: text režiséra Martina Kohouta
Láska pod kapotou
→ ke zhlédnutí online zde a zde
→ čtěte více: rozhovor s režisérem Miro Remem
Manželství
→ ke zhlédnutí online zde
→čtěte více: článek Kateřiny Hager o filmu
Chci tě, jestli to dokážeš
→ ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: článek Dagmar Smržové o filmu
Rekonstrukce okupace
→ ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: článek Jana Šikla o jeho filmu
Jednotka intenzivního života
→ ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: text Adély Komrzý o jejím filmu
Každá minuta života
→ ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: rozhovor s Erikou Hníkovou
Milan Kundera: Od Žertu k Bezvýznamnosti
→ ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: článek Miloslava Šmídmajera o vzniku filmu
Svéráz českého rybolovu
→ ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: článek Ivany Pauerové Miloševič o filmu
Zákon lásky
→ ke zhlédnutí online zde
Očista
Gorbačov. Ráj
→ ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: rozhovor s Vitalijem Manským
Last nad First Men
→ ke zhlédnutí online zde či zde
→ čtěte více: text režisérova spolupracovníka Petera Albrechtsena
→ čtěte více: text Adriany Belešové
Procesí
→ ke zhlédnutí online zde
Smolný pich anebo Pitomé porno
→ ke zhlédnutí online zde
Industrie
→ ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: článek Ivo Bystřičana o vzniku série
Audio dokumenty
Hodnocené audio dokumenty
Akce olej
→ k poslechu zde
→ čtěte více: rozhovor s autorkami Brit Jensen a Zuzanou Vlasatou
Sádlo
→ k poslechu zde
→ čtěte více: blog Dana Moravce
Hrana
→ k poslechu zde
→ čtěte více: Lukáš Houdek o vzniku Hrany
Anatomie strachu
→ k poslechu zde
→ čtěte více: blog Dana Moravce
Archiv předchozích hvězdokup najdete zde.
Profily hlasujících kritiků a kritiček
Jindřiška Bláhová je filmová kritička týdeníku Respekt. Specializuje se na vztahy mezi Hollywoodem a Evropou, filmovou kulturu v období komunistického režimu a filmové festivaly. Doktorát získala ve Velké Británii na University of East Anglia a na FF UK. Je šéfredaktorkou filmového časopisu Cinepur a předsedkyní Sdružení českých filmových kritiků. |
Lucie Česálková je filmová historička, publicistka, pedagožka a kurátorka. Je šéfredaktorkou akademického časopisu Iluminace, byla redaktorkou Cinepuru a Literárních novin. Do rodičovské dovolené působila na Ústavu filmu a AV kultury FF MU, momentálně pracuje v Národním filmovém archivu a na výzkumných projektech spjatých s dějinami českého nonfikčního a dokumentárního filmu spolupracuje s Národním muzeem a Ústavem soudobých dějin AV ČR. Publikovala řadu studií v domácích i zahraničních časopisech a kolektivních monografiích, samostatně vydala knihu Atomy věčnosti. Český krátký film 30. až 50. let (2014), nejnověji pak s Kateřinou Svatoňovou knihu Diktátor času. (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky (2019). Jako kurátorka se podílela na výstavě Brněnský Devětsil (s Petrem Ingerlem, Moravská galerie 2014) a Laterna magika: Dekonstrukce a aktualizace (s Kateřinou Svatoňovou, Dům umění města Brna 2019). |
Mária Ferenčuhová je slovenská básnířka, překladatelka a filmová teoretička a kritička. Jako docentka působila na Filmové a televizní fakultě VŠMU v Bratislave, kde se věnovala rétorice a poetice dokumentárních filmů. Je autorkou knih Odložený čas. Filmové pramene, historiografia, dokumentárny film a editorkou knih Dokumentárny film v krajinách V4 a Nový slovenský film. Pracuje jako redaktorka měsíčníku Film.sk a překládá z francouzštiny prózu, poezii i odbornou literaturu. Je autorkou čtyř básnických sbírek, za tu nejnovější s názvem Imunita (2016) získala několik ocenění. Samostatné knižní výbory z její poezie vyšly ve Velké Británii, Makedonii a Řecku. |
Petr Fischer je český novinář, scenárista a moderátor. V minulosti zastával pozici šéfredaktora stanice Český rozhlas Vltava, byl vedoucím kulturní rubriky deníku Hospodářských novin a několik let vedl kulturní rubriku České televize. Tam měl i vlastní pořad Konfrontace Petra Fischera. Je spoluautorem scénářů dokumentárních filmů Papírový atentát a Drnovické catenaccio aneb Cesta do pravěku ekonomické transformace. Nyní je na volné noze. Je pravidelným blogerem dok.revue. |
Pavel Sladký je filmový kritik a publicista, působící v Českém rozhlase a pravidelně přispívající do časopisů Cinepur či Film a doba. Spolupracuje s řadou filmových festivalů jako moderátor masterclasses a je členem Sdružení české filmové kritiky. |
Tomáš Stejskal je filmový publicista a překladatel, který aktuálně působí jako redaktor kulturní rubriky Hospodářských novin. K filmu se dostal díky oblibě japonských anime a Gillesi Deleuzovi. V roce 2008 začal spolupracovat se serverem Rejže.cz, zaměřeným na kinematografii jihovýchodní Asie, a od té doby publikuje v různých periodicích jako je Cinepur a A2 kulturní čtrnáctideník či internetový deník Aktuálně.cz. Jako dramaturg spoluorganizoval festival Film Sokolov či Fresh Film Fest. Je pravidelným blogerem dok.revue. |
Martin Šrajer je filmový kritik, který pracuje v Národním filmovém archivu jako redaktor portálu Filmový přehled. Zároveň působí jako redaktor čtvrtletníku Film a doba a šéfredaktor webu film/výchova. Svými kritikami přispívá do A2larm a je doktorandem Katedry filmových studií na FF UK v Praze, kde připravuje dizertační práci o prvních ženách českého filmu. Je pravidelným blogerem dok.revue, kde připravuje své měsíční tipy Nenechte si ujít. |
Antonín Tesař je filmový publicista a redaktor časopisů A2 kulturní čtrnáctideník a Cinepur. Dále pravidelně přispívá na web ArtZóna České televize a na Radio Wave (rubrika Ektoplasma). Je spoluautorem knihy o japonské popkultuře Planeta Nippon (2017) a své texty publikoval také ve sbornících Made in Japan (2014), Generace Jihlava (2015) a Křičím: „To jsem já“ (2017). Je pravidelným blogerem dok.revue. |