DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Jak to vidí kritika? 1/2022Milý tati

Anketa

Jak to vidí kritika? 1/2022

3. 2. 2022

Na stránkách dok.revue najdete od roku 2020 hvězdokupu, v níž čeští filmoví kritici a české filmové kritičky (a také jedna slovenská filmová kritička) udílejí aktuálním českým i světovým dokumentům počet hvězdiček, podle nichž díla hodnotí. V první hvězdokupě roku 2022 najdete na pomyslných předních příčkách zejména snímky Milý tatiBratrství. Poprvé tentokrát kritici a kritičky hodnotili také vybrané české audio dokumenty.

Filmy | Audio dokumenty | Archiv | Profily

Filmy

Legenda: Nejméně je 1 hvězdička, nejvíce 5 hvězdiček a hvězdy se dají půlit. Pokud je políčko proškrtnuté, kritik či kritička se vzdal/a hodnocení filmu (v případě slovenské kritičky Márie Ferenčuhové hraje roli také horší dostupnost některých snímků na Slovensku).

Hodnocené filmy

Síla 
→ ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: rozhovor s Martinem Marečkem

Bratrství
→ 
čtěte více: text režiséra o filmu
→ čtěte více: rozhovor s Francesco Montagnerem

Jak jsem se stala partyzánkou
→ čtěte více: text režisérky o filmu 
→ čtěte více: článek Janise Prášila

Milý tati
→ čtěte více: rozhovor s Dianou Cam Van Nguyen
→ čtěte více: článek Tomáše Stejskala

Lidi krve
→ 
ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: rozhovor s Miroslavem Bambuškem

Očitý svědek
→ 
ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: rozhovor s Jirkou Havelkou

Nebe
→ čtěte více: text Tomáše Etzlera a Adély Špaljové o filmu

Hlasy pro prezidenta
→ 
čtěte více: text režiséra Martina Kohouta 

Láska pod kapotou
→ 
ke zhlédnutí online zde a zde
→ čtěte více: rozhovor s režisérem Miro Remem

Manželství
→ 
ke zhlédnutí online zde
→čtěte více: článek Kateřiny Hager o filmu

Chci tě, jestli to dokážeš
→ ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: článek Dagmar Smržové o filmu

Rekonstrukce okupace
→ ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: článek Jana Šikla o jeho filmu

Jednotka intenzivního života
→ ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: text Adély Komrzý o jejím filmu

Každá minuta života
→ ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: rozhovor s Erikou Hníkovou

Milan Kundera: Od Žertu k Bezvýznamnosti
→ ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: článek Miloslava Šmídmajera o vzniku filmu

Svéráz českého rybolovu
→ ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: článek Ivany Pauerové Miloševič o filmu

Zákon lásky
→ 
ke zhlédnutí online zde

Očista 

Gorbačov. Ráj
→ ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: rozhovor s Vitalijem Manským

Last nad First Men
→ ke zhlédnutí online zde či zde
→ čtěte více: text režisérova spolupracovníka Petera Albrechtsena
→ čtěte více: text Adriany Belešové

Procesí
→ ke zhlédnutí online zde

Smolný pich anebo Pitomé porno
→ ke zhlédnutí online zde

Industrie
→ 
ke zhlédnutí online zde
→ čtěte více: článek Ivo Bystřičana o vzniku série

Audio dokumenty

Hodnocené audio dokumenty

Akce olej
→ k poslechu zde
→ čtěte více: rozhovor s autorkami Brit Jensen a Zuzanou Vlasatou

Sádlo
→ k poslechu zde
→ čtěte více: blog Dana Moravce

Hrana
→ k poslechu zde
→ čtěte více: Lukáš Houdek o vzniku Hrany

Anatomie strachu
→ k poslechu zde
→ čtěte více: blog Dana Moravce

Archiv předchozích hvězdokup najdete zde.

---

Profily hlasujících kritiků a kritiček

Jindřiška Bláhová je filmová kritička týdeníku Respekt. Specializuje se na vztahy mezi Hollywoodem a Evropou, filmovou kulturu v období komunistického režimu a filmové festivaly.

Doktorát získala ve Velké Británii na University of East Anglia a na FF UK.

Je šéfredaktorkou filmového časopisu Cinepur a předsedkyní Sdružení českých filmových kritiků.

Lucie Česálková je filmová historička, publicistka, pedagožka a kurátorka. Je šéfredaktorkou akademického časopisu Iluminace, byla redaktorkou CinepuruLiterárních novin. Do rodičovské dovolené působila na Ústavu filmu a AV kultury FF MU, momentálně pracuje v Národním filmovém archivu a na výzkumných projektech spjatých s dějinami českého nonfikčního a dokumentárního filmu spolupracuje s Národním muzeem a Ústavem soudobých dějin AV ČR. Publikovala řadu studií v domácích i zahraničních časopisech a kolektivních monografiích, samostatně vydala knihu Atomy věčnosti. Český krátký film 30. až 50. let (2014), nejnověji pak s Kateřinou Svatoňovou knihu Diktátor času. (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky (2019). Jako kurátorka se podílela na výstavě Brněnský Devětsil (s Petrem Ingerlem, Moravská galerie 2014) a Laterna magika: Dekonstrukce a aktualizace (s Kateřinou Svatoňovou, Dům umění města Brna 2019).

Mária Ferenčuhová je slovenská básnířka, překladatelka a filmová teoretička a kritička. Jako docentka působila na Filmové a televizní fakultě VŠMU v Bratislave, kde se věnovala rétorice a poetice dokumentárních filmů. Je autorkou knih Odložený čas. Filmové pramene, historiografia, dokumentárny film a editorkou knih Dokumentárny film v krajinách V4Nový slovenský film.

Pracuje jako redaktorka měsíčníku Film.sk a překládá z francouzštiny prózu, poezii i odbornou literaturu. Je autorkou čtyř básnických sbírek, za tu nejnovější s názvem Imunita (2016) získala několik ocenění. Samostatné knižní výbory z její poezie vyšly ve Velké Británii, Makedonii a Řecku.

Petr Fischer je český novinář, scenárista a moderátor. V minulosti zastával pozici šéfredaktora stanice Český rozhlas Vltava, byl vedoucím kulturní rubriky deníku Hospodářských novin a několik let vedl kulturní rubriku České televize. Tam měl i vlastní pořad Konfrontace Petra Fischera.

Je spoluautorem scénářů dokumentárních filmů Papírový atentátDrnovické catenaccio aneb Cesta do pravěku ekonomické transformace.

Nyní je na volné noze. Je pravidelným blogerem dok.revue.

Pavel Sladký je filmový kritik a publicista, působící v Českém rozhlase a pravidelně přispívající do časopisů Cinepur či Film a doba.

Spolupracuje s řadou filmových festivalů jako moderátor masterclasses a je členem Sdružení české filmové kritiky.

Tomáš Stejskal je filmový publicista a překladatel, který aktuálně působí jako redaktor kulturní rubriky Hospodářských novin. K filmu se dostal díky oblibě japonských anime a Gillesi Deleuzovi.

V roce 2008 začal spolupracovat se serverem Rejže.cz, zaměřeným na kinematografii jihovýchodní Asie, a od té doby publikuje v různých periodicích jako je CinepurA2 kulturní čtrnáctideník či internetový deník Aktuálně.cz.

Jako dramaturg spoluorganizoval festival Film Sokolov či Fresh Film Fest. Je pravidelným blogerem dok.revue.

Martin Šrajer je filmový kritik, který pracuje v Národním filmovém archivu jako redaktor portálu Filmový přehled. Zároveň působí jako redaktor čtvrtletníku Film a doba a šéfredaktor webu film/výchova.

Svými kritikami přispívá do A2larm a je doktorandem Katedry filmových studií na FF UK v Praze, kde připravuje dizertační práci o prvních ženách českého filmu.

Je pravidelným blogerem dok.revue, kde připravuje své měsíční tipy Nenechte si ujít.

Antonín Tesař je filmový publicista a redaktor časopisů A2 kulturní čtrnáctideník  a Cinepur. Dále pravidelně přispívá na web ArtZóna České televize a na Radio Wave (rubrika Ektoplasma).

Je spoluautorem knihy o japonské popkultuře Planeta Nippon (2017) a své texty publikoval také ve sbornících Made in Japan (2014), Generace Jihlava (2015) a Křičím: „To jsem já“ (2017).

Je pravidelným blogerem dok.revue.