Nový film, Speciál MFDF Ji.hlava
Je nalezena tím, koho hledá
Je překladatelka Anna Kareninová mýtusem skrytým za titulky? Úskalí vzniku portrétu Je nalezena tím, koho hledá přibližuje režisér filmu Petr Michal. Snímek získal na letošním Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě ocenění za nejlepší kameru v české soutěži.
Na střední nás s kamarády v kině a televizi často překvapovalo jméno Anna Kareninová. Říkali jsme si, že tak se přece nikdo jmenovat nemůže, že to musí být vtip. Vtip překladatelů. Anebo jsme si to možná neříkali a jenom jsme to od někoho slyšeli, protože tenhle mýtus o jméně za titulky slýchám dodnes. Před nedávnem zazněl od kolegy, se kterým pracuji na jednom podcastu, a před několika měsíci zase od spisovatele, který mi postavil kolo…
Pro mě ten mýtus přestal existovat, když jsem v jedné kavárně vytáhl časopis, a v něm byl rozhovor s Annou Kareninovou a její fotografie. Najednou jsem viděl konkrétního člověka a četl jeho myšlenky. A ty byly fascinující. V cestách do Francie a Itálie za pochopením jejích autorů se setkávala touha po porozumění s osobním nasazením. V hlavě se mi rodily zárodky filmu…
Lucie Králová, která tehdy na FAMU nastoupila jako vedoucí dramaturgického semináře, mi na seminářích položila konkrétní otázky: „Jaké obrazy vidíš? Jak je chceš natočit a proč?“ Neodpovídalo se mi snadno. Objevit pro kameru práci překladatele a přiblížit se Anně znamenalo vydat se mimo svět pouhé observace, protože v každodenní práci překladatele se toho vlastně až tolik neděje. Představoval jsem si nejprve, že bychom mohli znovu podniknout cestu do Bretaně (a ta myšlenka byla v nějaké podobě ve hře celou dobu vzniku filmu). Ale rozhodnutí, že film bude o vztahu Anny a Petra Kabeše a o vyrovnávání se s jeho ztrátou, padlo až v momentě, kdy mi Anna ukázala svou pracovnu. Pochopil jsem, že Petr není přítomný jen ve slovech a vzpomínkách v našich rozhovorech, ale že má i svou konkrétní fyzickou podobu v knihách a textech, kterými se Anna obklopuje, a že mezi nimi panuje neustálý dialog. A najednou se divoké bretaňské pobřeží zdálo být jen obrazově vděčnou myšlenkou. Tehdy jsem přišel s návrhem, že když už nemůžeme jít po stopách Célina a Pounda, mohli bychom jít společně po stopách Petra až na vrchol Milešovky, na které kdysi pracoval a která se propsala do jeho tvorby.
Byla to v něčem nakonec vzájemná shoda: Anna našla klid a jistotu a mohla zůstat sama sebou, ve službě všem těm, které má ráda. A my jsme se je tak pokusili do filmu dostat všechny, ale nakonec jsme jim věnovali jen tolik místa, nakolik se v nich zrcadlila Anna. Ve filmu se sice tu a tam dozvíme něco o Célinovi, Poundovi a Kabešovi, ale na portrét ani jednoho z nich by to rozhodně nestačilo a je to tak dobře. Společně nám dokážou říct nebo alespoň naznačit, kdo je Anna Kareninová. Mýtus za titulky.