Nenechte si ujít 1/2021
V nové rubrice dok.revue přinášíme zářijové tipy filmového kritika Martina Šrajera ze světa filmu. Na co se podívat doma, na co vyrazit do kina a co si přečíst?
Filmy pro domácí kino
- Ve filmotéce MUBI se objevila skoro kompletní filmografie nekompromisního ruského režiséra Alexeje Balabanova. Další pozoruhodnou novinkou na MUBI je monumentální dokumentární projekt Mafrouza, za který Emmanuelle Demorisová obdržela před jedenácti lety v Locarnu hlavní cenu. Všech pět filmů, natáčených přes osm let, sleduje každodenní život titulního egyptského města.
- Nedávno spuštěný Black Film Archive shromažďuje všechny černošské filmy natočené v letech 1910 až 1979 a dostupné online (byť mnohé pouze v USA).
- Několik titulů vymykajících se běžné nabídce se v uplynulých týdnech objevilo na Netflixu. Jde především o starší francouzské, britské a italské filmy:
- Běda mi! (Hélas pour moi, r. Jean-Luc Godard, 1993)
- Farmářova žena (Farmer’s Wife, r. Alfred Hitchcock, 1928)
- Gervaisa (Gervaise, r. René Clément, 1956)
- Hotel Bagdad (Out of Rosenheim, r. Percy Adlon, 1987)
- Láska ve městě (L'amore in città, r. Michelangelo Antonioni, Federico Fellini, Alberto Lattuada, Carlo Lizzani, Francesco Maselli, Dino Risi, Cesare Zavattini, 1953)
- Lola (r. Rainer Werner Fassbinder, 1981)
- Pas do Pimplica (Pass to Pimplico, r. Henry Cornelius, 1949)
- Přízraky noci (Dead of Night, r. Alberto Cavalcanti, Charles Crichton, Robert Hamer, Basil Dearden, 1945)
- Rozmary bohaté ženy (Champagne, r. Alfred Hitchcock, 1928)
- The Souvenir (r. Joanna Hoggová, 2019)
- Slovenský filmový ústav vydal na DVD digitálně restaurované verze filmů Pacho, hybský zbojník (r. Martin Ťapák, 1975) a Noční jazdci (r. Martin Hollý, 1981).
- DVD Věrni zůstaneme od Národního filmového archivu nabízí kromě vzácně uváděného celovečerního poválečného dokumentu Jiřího Weisse dochované filmové záznamy československého exilového vojska během druhé světové války.
Krátká videa
- Spike Lee natočil čtyřdílnou, celkem osm hodin trvající, minisérii Epicentra New Yorku: 11/9 – 2021½, ve které hledá paralely mezi tím, jak se město New York vypořádalo s 11. zářím, a covidovou pandemií. Dostupná je na HBO GO.
- Jane Campionová po dvanácti letech zrežírovala celovečerní film. Síla psa (The Power of the Dog) bude po uvedení v Benátkách nebo Torontu od prvního prosince k vidění na Netflixu.
- Anglický režisér Terence Davies natočil trailer k 59. ročníku festivalu Viennale.
- Pedro Costa, který v říjnu navštíví Prahu a v kině Ponrepo osobně uvede několik svých filmů včetně zatím posledního Vitalina Varela, pořádal u příležitosti festivalu Mimesis masterclass, v níž se zaměřil zejména na svůj nově restaurovaný dokument Where Does Your Hidden Smile Lie?.
- Dvacetiminutová esej Jak zmizet (How to Dissapear), vytvořená rakouským uměleckým kolektivem Total Refusal, se zamýšlí nad tím, co si může pacifista odnést z hraní válečné videohry, ve které je dezerce trestána smrtí a uzavření míru se nepřipouští. Je zabíjení jedinou možností, jak (vy)hrát?
Čtení
- Devika Girishová si pro Film Comment povídala s tchajwanským režisérem Tsai Ming-liangem, jehož novinku Dny (Rizi, 2020) mohli vidět také návštěvníci letošního karlovarského festivalu.
- Kelli Westonová se pro Sight&Sound u příležitosti premiéry nového zpracování hororu Candyman (v českých kinech od 26. srpna) ohlíží za historií černošského hororu.
- Delší zasvěcený text Riche Juzwiaka o cyklu erotických thrillerů z devadesátých let vysvětluje v širších sociokulturních souvislostech vzedmutí zájmu hollywoodských producentů o filmy spojující explicitní sex a násilí.
- Od Jazzového zpěváka po Vox Lux. Luke Goodsell podrobně zkoumá ve svém textu vztah mezi populární hudbou a kinematografií.
- Ohlédnutí za životem filmové kritičky a kurátorky Iris Barryové přibližuje její podíl na založení Knihovny moderního filmového umění při newyorském Muzeu moderního umění.
- Filmový kritik, cinefil a režisér hraných i dokumentárních filmů Luc Moullet sepsal své paměti, pro MUBI o nich píše Srikanth Srinivasan.
- V češtině vyšla kniha Zrození kinematografického času, ve které Mary Ann Doaneová zkoumá roli kinematografického času při zrodu modernity.
- Autorka neklidu je sborník kritických textů o filmech Věry Chytilové, který sestavil Zbyněk Vlasák. Kniha, pokřtěná na karlovarském festivalu, se brzy objeví v knihkupectvích.