Nenechte si ujít 1/2024
Co nám přináší začátek nového roku? Na co se podívat doma, na co vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst? Tipy na leden jsou tu!
Filmy pro domácí kino
- Španělský režisér J. A. Bayona je expert na velké (přírodní) katastrofy. Ve Sněžném bratrstvu zpracoval boj několika uruguayských ragbistů o přežití v Andách, kam se v roce 1972 zřítilo jejich letadlo. Film premiérově představený v Benátkách koupil do své filmotéky Netflix.
- Vloni v Benátkách svůj nový film představil také neúnavný italský režisér Marco Bellocchio. Na MUBI si teď můžete připomenout jeho skandální prvotinu Pěsti v kapsách (1965), jehož hrdina se stejně jako samotný filmař odmítá smířit s pokrytectvím buržoazní společnosti.
- Na KVIFF.TV je k vidění trojice filmů Jeana Eustache, klíčového režiséra post-nouvelle vague. Kolekce zahrnuje i jeho obtížně přístupný dokument Numéro zéro (1971), ve kterém zpovídá svou babičku.
- HBO Max do své nabídky zařadilo kolekci filmů provokujícího rakouského režiséra Ulricha Seidla. Součástí je vedle „rajské“ trilogie i jeho zatím poslední film Sparta, který vyvolal kontroverzi zvěstmi o necitlivém natáčení s dětskými herci.
- Pro české producenty je výhodnější prodávat práva ke svým filmům přednostně streamovacím společnostem, ne televizím, které si obvykle stanovují méně výhodné podmínky. Na Netflixu si už nyní můžete pustit loňský Úsvit. Do konce měsíce se k němu přidá neméně diskutovaný Bod obnovy a Bratři.
- Jedním z mnoha nově přidaných titulů na platformě SkyShowtime je britský psychologický thriller Paranoiac (1963), jeden z filmů snažících se v 60. letech zopakovat úspěch Hitchcockova Psycha.
- Jedním z nejpozoruhodnějších českých filmů uvedených vloni do kin bylo Zešílet, komorní tragikomedie o společnosti ztrácející schopnost vést dialog. Hraný debut Zuzany Piussi je nyní na DAFilms.
Videa
- Dánským kandidátem na Oscara je historické drama s Madsem Mikkelsenem Bastard. Adaptace románu Idy Jenssen bude v lednu k vidění také v českých kinech. Trailer tady.
- Režisér Nové šichty Jindřich Andrš natočil dokument o tom, jak se dnes vzdělávají medici a medičky na 2. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Byl uveden v Ji.hlavě v sekci Česká radost a nyní je zdarma ke zhlédnutí na YouTube:
- Pusťte si trailer seriálu To se vysvětlí, soudruzi!, který svým stylem i způsobem vzniku navazuje na normalizační koprodukční projekty jako Arabela nebo Návštěvníci. V březnu by se měl objevit ve vysílání České televize.
- Další trailer, tentokrát k seriálovému zpracování kultovní hry Fallout. Projekt Jonathana Nolana se na Amazon Prime objeví v dubnu.
- Kameraman Emmanuel Lubezki natočil krátký environmentální film, aby předvedl, co dokáže nová digitální kamera od SONY:
Čtení
- Christina Newland si povídala s legendární střihačkou Thelmou Schoonmaker, nejen o její mnohaleté spolupráci s Martinem Scorsesem.
- Polský kameraman Łukasz Żal v rozhovoru popisuje bezprecedentní natáčení dramatu Zóna zájmu, které v únoru vstoupí do českých kin.
- Nestávají se kulturní novináři stále častěji nekritickými PRisty? Hannah Williams se nad tím zamýšlí v kontextu mediálních reflexí aktivit popové zpěvačky Taylor Swift.
- Jsou už diváci unaveni franšízovými filmy a chtějí něco jiného než další marvelovky? Zamýšlí se A. A. Dowd.
- Web DVDBeaver zveřejnil výsledky své každoroční ankety o nejlepší blu-ray disky, nechybí mezi nimi ani Morgiana od Juraje Herze.
- Po skončení třetí a poslední řady pořadu Jak na... s Johnem Wilsonem napsal Chris Gayomali profil tohoto „předního kronikáře podivínů“.
- Na co se můžeme těšit v roce 2024? Na Little White Lies zveřejnili dvoudílný seznam padesáti očekávaných filmových titulů.
- Dlouhý, celou kariéru shrnující rozhovor s Michaelem Mannem, jehož Ferrari patří k nejpozoruhodnějším lednovým kinopremiérám.
- Do českých kin v lednu zavítají také Chudáčci, za něž Yorgos Lanthimos obdržel hlavní cenu benátského festivalu. Spolu s představitelkou hlavní role Emmou Stone o nich mluvil pro Vanity Fair.
- Caitlin Quinlan popisuje trend podivuhodně nespecifických filmů, které skrze srozumitelné emoce a široký tematický záběr oslovují rozmanité spektrum diváků.