Nenechte si ujít 11/2024
Na co se podívat doma, na co vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst a poslechnout. Tipy na listopad.
Filmy pro domácí kino
- Benjamin Ree, režisér oceňovaného filmu Malířka a zloděj, natočil další propracovaný a emotivní dokument Pozoruhodný život Ibelinův, který na osudu jednoho mladého muže ukazuje, že i ve virtuálním prostoru lze být dobrým člověkem a navazovat smysluplné vztahy. K vidění na Netflixu.
- Poměrně kuriózní titul rozšířil filmotéku Edisononline. Německý film Dobrodružství barona Prášila z roku 1943 byl natočen na popud šéfa nacistické propagandy Josepha Goebbelse k 25. výročí naložení německé filmové společnosti UFA. Pohádkové dobrodružství podle známé literární předlohy se stalo jednou z nejnákladnějších produkcí Třetí říše.
- Na MUBI je k vidění autoportrét jihoafrického umělce Williama Kentridge Self-Portrait as a Coffee-Pot, který formou devíti krátkých filmů s obrovskou hravostí a kreativitou objevuje stále nové způsoby, jak zachytit zrod myšlenky a proces tvorby.
- Trpělivější diváctvo zřejmě docení i čtyřhodinový konceptuální dokument Occupied City od Stevea McQueena, ve kterém se střetává minulost a současnost Amsterdamu. Zatímco hlas mimo obraz popisuje významné události, které se odehrály v nizozemském hlavním městě během nacistické okupace, současné záběry zachycují místa, kde k tragédiím došlo.
- Debutový film Sofie Coppoly Smrt panen se vzpírá jak své knižní předloze, tak normám klasického hollywoodského vyprávění. Je to film, který současně zprostředkovává a ironizuje mužské hledisko a do středu pozornosti tím staví samotný akt dívání se a kontrolující moc (mužského) pohledu. Připomenout si jej můžete na Netflixu.
- M. N. Shyamalan stále umí překvapit. Jeho Past začíná jako konceptuální hitchcockovský thriller, aby se postupně transformovala v černou existenciální komedii o identitě coby soustavě masek, které si nasazujeme pro různá obecenstva. Film je nyní dostupný na Maxu.
- Anna Kendrick ve svém režijním debutu Hra s vrahem (Woman of the Hour) nápaditě přistoupila k true crime formátu: skrz příběhy několika obětí sériového vraha (a účastníka seznamovací show) a kritiku institucionalizovaného sexismu. Napínavý, bez zaváhání zrežírovaný thriller si můžete půjčit třeba na O2 TV.
Videa
- Podívejte se na velmi hutný (psycho)analytický videorozbor Hry o trůny, potažmo nepůvodnosti současné fantasy a seriálové produkce.
- Zřejmě žádný film benátského festivalu nebyl přijat s tak jednoznačným nadšením kritiků jako očekávaná novinka Bradyho Corbeta The Brutalist. Skoro čtyřhodinový příběh židovského architekta polského původu vstoupí do české distribuce v lednu. Zde je první trailer:
- Další rozsáhlá videoesej rozebírá na jednotlivé složky poetiku palestinského režiséra Elii Suleimana.
- Daniel Craig jako William S. Burroughs v Mexiku v prvním traileru k novince režiséra Lucy Guadagnina Queer.
- Informačně nabité video přibližuje náročnou, mnohaměsíční produkční historii kultovního filmu Stvořeni pro lásku.
- Trailerem se představuje i možná poslední film Clinta Eastwooda, soudní drama Juror #2, jehož uvedení v českých kinech zatím není jisté.
- Jak by to udělal Billy Wilder? Ptají se ve své nové videoeseji Taylor Ramos a Tony Zhou z kanálu Every Frame a Painting:
Čtení
- Adam Nayman napsal osobní vyznání prvnímu Terminátorovi, od jehož premiéry nedávno uplynulo čtyřicet let.
- Isabelle Huppert si se svou kolegyní Mikey Madison (kterou teď můžete vidět v kinech jako Anoru) povídala nejen o nahotě a práci s tělem.
- O natáčení Anory, a kameramanských tricích, které ji měly přiblížit dokumentům, promluvil také její režisér Sean Baker.
- Ted Stansfield napsal profil fenomenálního německého herce Franze Rogowského, kterého bychom příští rok měli v českých kinech vidět v novince Andrey Arnold Bird.
- Matthew Thrift se ohlíží za retrospektivou původem ukrajinského režiséra Anatola Litvaka, který strávil větší část života a kariéry v Hollywoodu.
- Zemřel Paul Morrisey, blízký filmařský kolega Andyho Warhola. Jeden z podrobnějších nekrologů vyšel v New York Times.
- Nick Pinkerton napsal u příležitosti její newyorské retrospektivy o Ester Krumbachové, respektive o jejím jediném režijním počinu Vražda ing. Čerta.