Nenechte si ujít 13/2022
Přinášíme listopadové tipy, na co se podívat doma, nač vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst.
Filmy pro domácí kino
- V Turecku sídlící platforma MUBI se pustila do vlastního restaurování. Jejím prvním počinem na tomto poli je nepřekvapivě turecký film – lyrické milostné drama Sevmek Zamanı (Ostrovy lásky; 1965) režiséra Metina Erksana.
- Jednou z významných, ale širší veřejnosti zatím málo známých osobností dokumentárního filmu byl Ital Mario Ruspoli. MUBI zpřístupňuje jeho snímek Neznámí této země (1961), před lety uvedený na jihlavském festivalu. Ruspoli v něm sleduje život zemědělců z departementu Lozère.
- Bílý sob (1952) je finský folkový horor, který v roce 1953 soutěžil na festivalu v Cannes a jako jeden z prvních finských filmů se dočkal mezinárodního uznání (a Zlatého glóbu). Nyní je k vidění na MUBI.
- Vůbec prvním somálským filmem vyslaným na Oscary se stalo drama Hrobníkova žena (2021). Finsko-somálský režisér Khadar Ayderus Ahmed napsal první verzi scénáře před více než deseti lety. Režii ale nechtěl svěřovat nikomu jinému. Proto se nejdřív sám naučil režírovat a v roce 2019 se konečně mohl pustit do natáčení. Snímek premiérově představený v rámci Týdne kritiky v Cannes je teď k vidění na HBO Max.
- Na DAFilms si můžete pustit drsné i poetické islandské drama Krásné bytosti, nedávno uváděné v českých kinech.
- Tamtéž je nově k přehrání dokument Neprůstřelní, vysvětlující, jak se americké školy připravují na útoky střelnými zbraněmi, k nimž tam pravidelně dochází.
- Na platformě kviff.tv už je kompletní třetí řada kultovního Království od Larse von Triera a s ní i předchozí dvě série.
- Na Netflixu se v poslední době objevují pozornosti hodné tituly jen sporadicky, většina z nich navíc zapadne mezi seriály o sériových vrazích a špatnými adaptacemi dobrých knih. Výjimku představuje emotivní, nesentimentální a mnohovrstevnatý dokument Descendant (2022), uváděný pod neatraktivním českým názvem Clotildin potomek. Režisérka (dosud hlavně spisovatelka literatury faktu) Margaret Brown v něm pátrá po osudu otroků přivezených v roce 1860 k alabamskému městu Mobile a spolu s pozůstalými se snaží zpracovat toto temné dědictví.
Videa
- V jednom z nejpopulárnějších cinefilních videí posledních týdnů se Cate Blanchett a Todd Field (jejich společný film Tár uvidíme v Česku v únoru) probírají nabídkou DVD a BD ve slavném kumbálu společnosti Criterion.
- Sociální síť TikTok získává na oblibě nejen u generace Z, ale také mezi filmaři a novináři. Jak vlastně funguje a jaký obsah jí dominuje, vám přehledně vysvětlí toto video.
- Na YouTube kanálu boloňského festivalu je řada poučných videí. V tomto se například dozvíte, jak probíhalo restaurování klasického němého filmu Bláhové ženy (1922).
- Claire Denis letos na festivalech představila hned dvě milostná dramata, v Berlíně to bylo Avec amour et acharnement, v Cannes Stars at Noon. Druhého uvedeného snímku se pro americkou distribuci ujala společnost A24.
- Claire Denis byla také jednou z tvůrkyň oslovených k natočení traileru k jubilejnímu 60. ročníku Viennale.
- Exkluzivně na MUBI lze zhlédnout film The African Desperate. Jeho režisérka Martine Syms v krátkém videu mluví o uměleckých vlivech, které ji formovaly.
- U příležitosti ocenění na festivalu v Miami nahrál Džafar Panahí ve vězení krátký vzkaz pro své podporovatele.
- Očekávanou minisérii Wong Kar Waie Blossoms Shanghai představuje první plnohodnotný trailer, zatím bez anglických titulků.
- Nečekaným vítězem Benátek se stal dokumentární film All the Beauty and the Bloodshed, ve kterém Laura Poitras nabízí portrét fotografky Nan Goldin.
- Instituce National Film Board of Canada na svých stránkách zpřístupnila kompletní filmografii režisérky Alanis Obomsawin.
Čtení
- Trojúhelník smutku zabodoval u diváků i velké části kritiků. Podle Georgie Carr je film při své kritice kapitalismu povrchní a neškodný.
- Ela Bittencourt rozebírá, jak se do filmů Mikea Leigha projektuje režisérova levicová politická orientace.
- Jeden z nejpřemýšlivějších amerických režisérů současnosti James Gray v rozhovoru popisuje, jak probíhal vývoj a natáčení jeho novinky Armageddon Time, kterou jsme v českých kinech původně měli vidět na konci listopadu, ale k tuzemskému uvedení nakonec nedojde.
- Craig Jenkins si před Halloweenem povídal s legendárním režisérem Johnem Carpenterem o tom, jak tvoří filmy a hudbu.
- Hororové fanoušky potěší také esej Steffana Tripletta, věnovaná figurám doppelgängerů.
- Greg Cwik se ohlédnul za hororovým cyklem Rogera Cormana, jehož inspirací byly strašidelné příběhy Edgara Allana Poea.
- Adam Piron zavzpomínal na průkopnický (hraný) dokument Nanuk – člověk primitivní, zejména na jeho negativní dopad na životy domorodých obyvatel a etnografické bádání.
- Pamela Hutchinson ve svém historickém textu připomíná odkaz asijsko-americké filmové hvězdy Anny May Wong.
- Na zesnulého Jeana-Luca Godarda pro Cahiers du Cinéma zavzpomínal mimo jiné Martin Scorsese.
- Čím byl unikátní Buster Keaton a jaké sdělení z jeho filmů můžeme vztáhnout k naší přítomnosti? Na to se ptá Geoffrey O’Brien.
- Současný stav ukrajinské kinematografie pohledem Jonathana Romneyho.
- Kristin Thompson na blogu Davida Bordwella rozebírá, na jakých principech funguje „autorské studio“ A24.
- Většina filmů z němé éry byla ztracena. Snímky černošských filmařů před rokem 1920 se nedochovaly skoro žádné. Nedávno však byly ve sbírkách Knihovny Kongresu nalezeny unikátní materiály právě tohoto typu.
- Běžnou součástí internetového slovníku jsou gify, kratičké němé klipy, často z různých filmů a seriálů. Kaitlyn Tiffany zkoumá, proč začínají být pro mnohé uživatele internetu překonané.
- Jiný internetový fenomén přibližuje Kevin Lozano. Jaká je historie YouTube a jak tato platforma ovlivnila naši pozornost a způsob trávení volného času?
- Na MUBI se objevilo sedm filmů britského umělce Johna Smithe. Částečný návod k jejich pochopení vyšel v Guardianu.
- James Cameron láká na pokračování Avatara, vysvětluje, proč výroba trvala tak dlouho a co dalšího má v plánu.