DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

FB

IG

CSEN
Nenechte si ujít 3/2025Z filmu Na samotě (2024, r. Nora Fingscheidt)

Nenechte si ujít

Nenechte si ujít 3/2025

6. 3. 2025 / AUTOR: Martin Šrajer

Na co se podívat doma, na co vyrazit do kina a co si (o audiovizi) přečíst a poslechnout? Tipy na březen.

Filmy pro domácí kino

  • Na Netflixu se objevují a pak odtamtud zase mizí starší francouzské filmy. Momentálně si tam snímkem Hezké holky (1960) můžete připomenout počátky Claudea Chabrola. Upřímný portrét čtyř mladých Pařížanek patří i díky veristické kameře (Henri Decae) k charakteristickým dílům francouzské nové vlny. 
  • Rovněž na Netflixu je ke zhlédnutí Spojenec (2006) od Spikea Leeho, herecky a scenáristky mimořádně uspokojivý heist film, který je potěšující (a aktuální) také tím, jak využívá dokonalé loupeže k poukázání na vazby mezi fašismem a kapitalismem.
  • Poměrně vřelého přijetí od americké kritiky se vloni dočkala vtipná i dojemná nezávislá tragikomedie Svatostánky (2024), která v dobře odpozorovaných scénách a s inteligentním humorem vypráví o vdovci, do jehož života vstoupí jeho učitelka hudby z dětství. Film je k vidění na Maxu.

Z filmu <b><i>Svatostánky</i></b> (2024, r. Nathan Silver)

  • Na Maxu se po několika festivalových projekcích objevil Syndrom nekonečného léta (2023). Výborně vystavěné drama o matce podezřívající svého muže, že měl poměr s jedním z jejich dětí, natočil Kaveh Daneshmand, íránský scenárista, režisér a producent žijící a vyučující v Praze. 
  • Třetím tipem z Maxu je upřímná vztahovka Blue Valentine (2010) s Ryanem Goslingem a Michelle Williams, jeden z nejlepších filmů o tom, že když se jednou zamilujete, nejspíš vám to dřív nebo později zničí život. 
  • MUBI nově nabízí nádherně restaurovanou verzi dobové komedie Shanghai Blues (1984) od slavného hongkongského filmaře Tsuie Harka. Rozverný film je dynamickou poctou screwball komediím z éry klasického Hollywoodu.

Z filmu <b><i>Shanghai Blues</i></b> (1984, r. Tsui Hark)

  • Na MUBI si můžete pustit také kuriózní film Grand Theft Hamlet (2024) odehrávající se kompletně ve světě videohry Grand Theft Auto, kde se parta přátel snaží společně zinscenovat Shakespeara.
  • Saoirse Ronan s každým dalším filmem potvrzuje, že patří mezi nejtalentovanější herečky své generace. V britském dramatu Na samotě (2024), které česká kina zcela minulo, hraje ženu, která se na Orknejských ostrovech snaží vyléčit ze závislosti a restartovat svůj život. Film najdete na DAFilms.

 Videa

  • Podívejte se na videoesej mapuje dynamiku touhy ve filmografii italského režiséra Lucy Guadagnina, jehož smyslná novinka Queer vstupuje v březnu do českých kin:
  • Legendární hongkongské filmové studio Shaw Brothers na svém YouTube kanálu začalo zveřejňovat plné, restaurované verze svých starších filmů (včetně anglických titulků).
  • Do Criterionu tentokrát zavítal režisér Brutalisty Brady Corbet, který si odtamtud odnesl kopii Markéty Lazarové, podle něj jednoho z klenotů české kinematografie:
  • Brutalistovi, konkrétně k historii širokoúhlého formátu VistaVision, na který byl Corbetův film natočen, se vztahuje i video Johna Schoolmeesterse. 
  • Pusťte si trailer k „dokumentárnímu westernu“ Tomáše Hlaváčka Dům bez východu, který se po loňském vítězství v ji.hlavské České radosti dostává v březnu do české kinodistribuce:
  • Digitální omlazování herců vypadá čím dál tím líp. Experti v tomto videu ale upozorňují, že daná technologie má stále jistá úskalí. 
  • John Wilson, známý hlavně díky dokumentárně komediální sérii Jak na... s Johnem Wilsonem, natočil v duchu své dosavadní tvorby videoklip k novému singlu americké skupiny Bon Iver:

Čtení

  • Tuzemskými médii byla zcela opomenuta zpráva, že zemřel malijský filmař Souleymane Cissé, jedna z nejdůležitějších figur afrického filmu. 
  • Oscara za nejlepší zahraniční film získalo brazilské drama Navždy s vámi, které v březnu zavítá do české distribuce. Jak toto vítězství může ovlivnit narůstající vliv brazilské krajní pravice?

Z filmu <b><i>Navždy s námi</i></b> (2024, r. Walter Salles). Zdroj Aerofilms

  • Nedlouho po sobě měly premiéru dva filmy natočené z pohledu první osoby, Nickel Boys od RaMella Rosse a Presence od Stevena Soderbergha. Na znepokojivým účinkem podobného využití subjektivní kamery přemýšlí Lawrence Garcia.
  • Esej o hledání smyslu skrze tvorbu belgické režisérky Chantal Akerman napsala Esmé Holden.
  • Basel Adra, spolurežisér oscarového dokumentu Žádná jiná země, v rozhovoru mluví o naději, že by jeho film mohl v Izraeli i jiných zemích zvýšit povědomí o těžkém údělu jeho komunity na Západním břehu Jordánu.
  • Ezra Edelman pracoval čtyři roky na dokumentu o zpěváku Princovi. Netflix se již dokončenou devítihodinovou sérii rozhodl neuvést, protože z pohledu dědiců nebyla dost lichotivá. I tak vypadá dokumentaristika v éře streamovacích platforem.

Prince v roce 1984. Zdroj Warner Brothers

  • Proč kvalita marvelovek v posledních letech upadá? Člen štábu nového Kapitána Ameriky Captain America: Nový svět to částečně vysvětlil popisem problematické produkce daného filmu, při jehož natáčení prý většina zúčastněných tušila, že z toho nevzejde nic dobrého.
  • Přečtěte si první ze série textů, v nichž se Adam Nayman a Brendan Boyle zamýšlejí nad filmy, kterým nějakým způsobem vystihují Ameriku za vlády Joea Bidena.
  • „Všechny filmy Fredericka Wisemana se odehrávají v prostoru mezi ideály, které instituce navenek demonstrují, a jejich každodenním provozem.“ O trojici raných filmů Fredericka Wisemana napsal Ruairí McCann.

Z filmu <b><i>Manoeuvre</i></b> (1979, r. Frederick Wiseman). Zdroj MUBI