DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Zuzana Piussi. Pachová stopaZ filmu Pachová stopa

Podcast, Speciál MFDF Ji.hlava

Zuzana Piussi. Pachová stopa

28. 10. 2024 / AUTOR: Tereza Domínová

„Divím se, proč filmaři dělají filmy jako anestezii,“ říká Zuzana Piussi v rozhovoru pro dok.revue magazín. Bavili jsme se ale především o jejím novém filmu Pachová stopa.

Poslechněte si epizodu podcastu dok.revue:

O filmu

Pachová stopa jakožto důkazní metoda v rámci trestního řízení byla vynalezena v SSSR a následně rozpracována východoněmeckou tajnou policií a hojně uplatňována proti odpůrcům režimu. Od 80. let se pak stala běžnou součástí policejní, ale i soudní praxe, a to i v porevolučním Česku. Nejnovější snímek Zuzany Piussi navazuje na režisérčinu investigativní tvorbu zabývající se problematickou konstrukcí reality a slepými uličkami ve středoevropské justici. Sleduje osudy lidí, kteří usilují o obnovu nespravedlivého soudního řízení, a v návaznosti na to se ptá, zda je metoda spočívající v prokázání přítomnosti člověka na místě činu na základě psem rozpoznaného pachu skutečně nestranná či jak je možné, že pachová stopa mnohdy stačí jako jediný důkaz k odsouzení podezřelých, přestože je zpochybňována vědci.

Slovenská herečka, režisérka a dokumentaristka Zuzana Piussi (1971) vystudovala režii na VŠMU v Bratislavě a v 90. letech působila v bratislavském divadle Stoka. Ve své tvorbě, které vévodí zejména investigativní snímky, se zaměřuje na konkrétní společensko-politické kauzy jako např. zneužívání justice, korupci či slovenský nacionalismus. Na MFDF Ji.hlava byly uvedeny její filmy Hrdina naší doby (2008), Od Fica do Fica (2012), Křehká identita (2012), Ukradený stát (2019), V mlze (2021), v roce 2022 uvedla svůj hraný debut Zešílet.

---

Pachová stopa
režie: Zuzana Piussi
producent: Vít Janeček
scénář: Zuzana Piussi
kamera: Zuzana Piussi
střih: Sebastián Kučkovský
hudba: Lucia Piussi
zvuk: Jan Richtr
výkonný producent: Vít Janeček