VZRUŠENÍ (H*ART ON)
H*ART ON je slovní hříčkou spojení hard on – erekce, heart – srdce a art – umění. Věren názvu se divák filmu místy ocitá uprostřed křížové palby stříkajících ňader a penisů. Časté sexuální motivy v tvorbě portrétovaných umělců cíleně provokují k úvahám o povaze a významu současného umění. Zkraťte si čekání na film křížovou palbou na hartonfilm.com.
Vyrostla jsem na stejném nádraží v Chotěboři, jako se narodil Zdeněk Rykr, jehož podivná smrt pod koly rychlíku mě jako dítě fascinovala. Vždycky když jsem se strachem pokládala desetník na koleje a čekala na projíždějící vlak, myslela jsem na něj. Později, už jako puberťačka, jsem získala brigádu v místním muzeu a ve volných chvílích malovala. To už pro mě Rykr nebyl abstraktní mrtvolou, ale měla jsem možnost se fyzicky dotýkat jeho olejů, sádrových objektů, procházet nekonečné řady jeho grafických návrhů a plakátů, které se v muzeu tenkrát válely dost v prachu a bez valného zájmu. A přitom byl ve své době velmi úspěšný. Už tehdy jsem přemýšlela nad tou vratkostí zanechání stopy u umělců. Když jsem po letech v muzeu v Chotěboři potkala průvodkyni Jitku a zažila své osobní „déjà vu”, začala dlouhá cesta tohohle filmu, který jsem nakonec natáčela čtyři roky v Čechách, Francii, Švýcarsku a Japonsku.
Milada Součková ve své knize Hlava umělce říká, že jedině skrze současné umělce je možné pochopit umělce minulé. Věren této myšlence ožívá náš film postavami současné výtvarné scény, aby scénu za scénou skládal mnohoznačný portrét „Umělce”.
Ve filmu vystupuje průvodkyně muzea v Chotěboři – Jitka – která utíká z maloměsta právě projekcí do světa Zdeňka Rykra a jeho ženy Milady Součkové, jejíž knihy zase inspirují francouzského studenta Cedrica k návštěvě Čech a pátrání po odkazu Rykra a Součkové. V Kolíně Cedric potkává neúnavného švýcarského performera Marka Diva, enfant terrible moderního umění. „Umění je celé nesmysl, speciálně moderní umění, které vlastně ani neexistuje, je to jen životní styl,“ říká ve filmu Mark Divo a manifestuje za lokálnost v umění a umělce jako bytostnou součást díla. Ženský princip živočišnosti a růstu v umění pak ve filmu ztělesňuje Karin Pi, Češka žijící v Tokiu, která v tvorbě využívá hlavně své tělo, orgány, vlasy. Příběhy, myšlenky a touhy hlavních hrdinů se průběžně zrcadlí v Mirrormanovi – metaumělci, který mlčky v pomyslném kruhu prochází krajinou filmu od popkultury do divočiny a zpět.
Trocha VZRUŠENÍ v kinech...
Mezinárodní premiéru jsme měli v soutěži na DOK LEIPZIG v roce 2016 a od té doby se film toulá po světě. Poslední destinací, kde byl úspěšně uveden, byl artový festival na Tchaj-wanu. V dohledné době by film měl otevírat novou stálou expozici moderního umění v Tchaj-pej. Hlavní kurátorka tamějšího muzea říká, že každý, kdo se alespoň trochu zajímá o umění v současných kontextech, by film měl vidět.
Českou premiéru máme 20. října (na první den voleb) v Atriu na Žižkově, kde bude i koncert skupiny BAZEL, která dělala hudbu k filmu. Od tohoto volebního pátku tedy začíná náš soukromý hon na českého diváka, lámeme si hlavu, jak ho dostat do kina, měli jsme spoustu skvělých marketingových nápadů, které by pravděpodobně stejně nefungovaly. Tak nakonec prostě budeme mít jen omezený počet projekcí a já se budu snažit všechny objet a s divákem si po filmu popovídat o tom, jaký je smysl jeho života a jakou stopu zanechává.
V kinech tak můžete zažít Vzrušení třeba v Aeru 23. října nebo Světozoru 13. listopadu (další projekce na FB nebo na hartonfilm.com) nebo třeba ve vašem obýváku přes dafilms.cz.
73 min, Česko, 2016
Duracfilm a Česká televize