Speciál Jednoho světa, Nenechte si ujít
13 doporučení z Jednoho světa
Festival Jeden svět letos představí víc než stovku hraných, dokumentárních a VR filmů s lidskoprávní tematikou. Od 20. března do 21. dubna budou k vidění v Praze a skoro padesáti dalších českých městech. Napříč soutěžními i nesoutěžními kategoriemi jsme vybrali třináct titulů, které byste si neměli nechat ujít.
- 20 dní v Mariupolu (r. Mstyslav Černov, Ukrajina): syrových filmových deníků z Ukrajiny vznikla od ruské invaze na Ukrajinu celá řada (např. Východní fronta natočená v české koprodukci). Málokterý ale podává tak sugestivní a zároveň věcné a nepatetické svědectví o tamější situaci jako dokument reportéra Mstyslava Černova, nedávno oceněný Oscarem.
- Fauna (r. Pau Faus, Španělsko): film odehrávající se v malebné katalánské přírodě je uvozen citátem Georgese Batailleho o násilných rozporech. Na rozporech je založena i jeho narace. Zatímco stárnoucí pastýř přemýšlí o odchodu do důchodu, v nedaleké laboratoři vědci vyvíjejí vakcínu na covid-19. Při testování jsou využívána i místní zvířata. Film o dvou odlišných, ale neoddělitelných světech je vyprávěn v podmanivých členitých záběrech.
- Hledím k aleji štěstí (r. Sreemoyee Singh, Indie): jako milostný dopis íránské poezii a kinematografii je popisován film, který velmi osobním způsobem vypráví o nesvobodě a útlaku v dnešním Íránu. Zaměřuje se přitom na osud lidí jako Nasrín Sotúde nebo Džafar Panahí, kteří se odvážili kritizovat stávající politický režim.
- Hranice Evropy (r. Apolena Rychlíková, Česko, Francie, Slovensko): volné pokračování dokumentárního projektu Hrdinové kapitalistické práce, potažmo filmu Hranice práce, je upřímným svědectvím o lidech, kteří se svou špatně placenou prací podílejí na západoevropském blahobytu, a ve druhém plánu také intimním příběhem o rodině, péči a spoluzodpovědnosti.
- Hrubé národní štěstí (r. Arun Bhattarai, Dorottya Zurbó, Bhútán, Maďarsko): Bhútán si dlouhodobě zakládá na vysoké míře hrubého národního štěstí. Feel good dokument s lehce melancholickými podtóny sleduje dvojici úředníků sbírající potřebná sociologická data. Ukazuje přitom, že štěstí není snadné ani změřit, ani si jej udržet.
- Kauza Dmitrijev (r. Jessica Gorter, Nizozemsko): hluboko v ruských lesích pátral Jurij Dmitrijev po masových hrobech z dob stalinského teroru. Jednoho dne byl ale zatčen a odsouzen k patnáctiletému pobytu v trestanecké kolonii. Film sleduje boj s novodobým ruským terorem a podává znepokojivý obraz toho, jak ruský stát přepisuje vlastní historii.
- KIX (r. Bálint Révész, Dávid Mikulán, Maďarsko, Chorvatsko, Francie): po dvanáct let dokumentaristé sledovali jednoho problémového budapešťského kluka z chudé dělnické rodiny. Vznikl nekompromisní časosběrný portrét dospívání v Orbánově Maďarsku.
- Nebezpečný kluk (r. Ole Bendtzen, Dánsko): Sigurdur Thordarson se ve dvanácti stal hackerem, ve čtrnácti odhalil korupci ve vedení islandských bank. V roce 2010 se zapojil do projektu WikiLeaks. Později ale začal spolupracovat také s FBI. Dokument s prvky špionážního/paranoidního thrilleru rekonstruuje, jakými zákrutami se ubírala cesta nečitelného antihrdiny k dospělosti.
- Neznámou krajinou (r. Silje Evensmo Jacobsen, Norsko): na farmě uprostřed norských lesů se jedna rodina snaží žít nespoutaná civilizací. Když však do jejich idylického světa zasáhne tragédie, jsou nuceni ke konfrontaci s moderní společností. Intimní rodinný příběh se zamýšlí nad naší zodpovědností vůči dětem i planetě.
- Politický organismus (r. Gabriel Francis Paz Goodenough, USA): Brandon Scott je mladý baltimorský starosta plný ideálů. Přichází s ambiciózním plánem, jak ve městě snížit kriminalitu a reformovat policii. Počet vražd ale dál narůstá a média a političtí soupeři útočí na jeho politická rozhodnutí i morální zásady. Dokument o obtížích doprovázejících prosazování systémových změn doříkává některá témata seriálu The Wire - Špína Baltimoru.
- Tři sliby (r. Yousef Srouji, Palestina, Libanon, USA): dokument přibližující, jak izraelská armáda již po desetiletí zasahuje do životů palestinských civilistů, začíná v roce 2000. Tehdy Izraelci zahájili odvetnou akci proti druhé intifádě a Suhá začala natáčet svou rodinu. Její domácí videa jsou základem syrového filmu, který ve snaze o pochopení národních i rodinných traumat sestříhal její syn.
- Virtuální ostrov (Ekiem Barbier, Guilhem Causse, Quentin L'Helgouac'h, Francie): dokumentární štáb strávil během pandemie 963 hodin ve světě multiplayerové videohry DayZ. Poznali jeho různé obyvatele, mírumilovné zahrádkáře i nebezpečný gang kanibalů, a snažili se pochopit jejich motivaci pro unikání do virtuálního prostoru. Fascinující sociologická studie začíná po několika desítkách minut působit tak přirozeně, že jsme nuceni přehodnotit náš vlastní postoj k tomu, co je realita a co fikce.
- Základna Hollywoodgate (r. Ibrahim Nash'at, Německo, USA): egyptský dokumentarista Ibrahim Naš'at odcestoval v roce 2021 s kamerou a tlumočníkem do Afghánistánu. Dostal povolení sledovat velitele Talibanu, který obsadil opuštěnou základnu CIA. Očekávalo se od něj, že bude točit propagandu velebící nově se formující režim. Tento narativ ale odmítá podporovat, čímž ovšem v tomto sebereflexivním filmu o filmování riskuje vlastní život.