DOK.REVUE

Jediný český časopis o dokumentu

Naposledy byla viděna v květované košiliZ filmu Martiny Malinové Bodies That Matter

Báseň

Naposledy byla viděna v květované košili

26. 10. 2020 / AUTOR: Martina Malinová

Měla ráda hudbu
Rozhodně měla ráda hudbu
A zvědavá, to ona byla, tak zvědavá
Naučila se mluvit, aby se mohla ptát
Ale ptala se na věci, na které jsem neuměla odpovědět
Vznikla vlastně náhodou

Tenkrát se nemohlo jezdit ven
A on měl doma moře a poškrábané desky zapadané prachem
Rozhodně neměl rád hudbu
Tenkrát se stejně nesměla poslouchat
Lehávali jsme uprostřed pokoje na červeném koberci a pak
Vlastně náhodou
Vznikla

Můžu, řekl, a co jsem měla dělat
Vždycky můžou, bylo to v noci, tramvaje v depu a jeho dlaně uvnitř mě
Tak to chtěl bůh, tak to chtěla matka, tak to chtěli učitelé a doktoři
Všichni to tak chtěli, v prosinci na kovovém stole
Na čele otlaky a ruce, všude byly ruce
Třásla jsem s nimi
Dobrý den Dobrý den Dobrý den

Nevím, kdo je otec, ale ty vlasy
To nejsou jeho vlasy
A oči

Nezavřela za sebou, pojďte se podívat
Klika je ještě teplá, nezdá se vám
Měla teplé dlaně a pozorná, to ona byla
Tak pozorná

Zkoušela jsem předstírat lásku
Ale jak chcete předstírat lásku
k dítěti
Předstírat, že nemá oči

A on se bavil
Ale dívat se na televizi, to člověka přestane bavit
Tak pil
Ale pít, to člověka přestane bavit
Tak se zabil, nebo ztratil
To už nevím

Pojďte se podívat, tady seděla, dnes ráno, česala si vlasy
Vlasy, ty ona měla, nevím sice po kom
A zdravá, to ona byla, tak zdravá
Pořád ji vidím v květované košili postávat ve dveřích

Jako když odchází nezvaní hosté
Co se zdrželi příliš dlouho
Stojí tam, tiše

A najednou je pryč

---

Martina Malinová je česká dokumentaristka a aktivistka, která se vedle natáčení filmů věnuje i terapii, sociální práci nebo psaní poezie. Vystudovala obor sociální antropologie a mediální a komunikační studia na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity a dokumentární tvorbu na Filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění. Nyní studuje Ateliér nových médií II, vedený umělkyněmi Kateřinou Olivovou a Darinou Alster, na Akademii výtvarných umění. Je autorkou feministického zinu Drzost (2017). Téma feminismu zpracovává také ve svých filmech, například Žena Růže Píseň Kost (2017) nebo Bodies That Matter (2017), a věnuje se mu i v televizní tvorbě, například v rámci pořadů Queer, Nedej se nebo Otisky doby. Báseň Naposledy byla viděna v květované košili zatím nebyla nikde uveřejněna.

Od stejného autora: